راهنمای جامع انتخاب عطر: آشنایی با خانوادههای بویایی و چرخ عطر
تاکنون، گونههای بویایی به عنوان یکی از نقاط حیاتی در فرآیند انتخاب عطر شناخته شدهاند. در صورتی که با انواع مختلف نتهای عطر آشنا نیستید، فرآیند شناسایی روایح مورد علاقه که میخواهید در عطر خود داشته باشید، به شما چالش میآورد و تصمیمگیری درباره خرید یک عطر مناسب، وظیفه دشواری خواهد بود. برای یافتن عطر
تاکنون، گونههای بویایی به عنوان یکی از نقاط حیاتی در فرآیند انتخاب عطر شناخته شدهاند. در صورتی که با انواع مختلف نتهای عطر آشنا نیستید، فرآیند شناسایی روایح مورد علاقه که میخواهید در عطر خود داشته باشید، به شما چالش میآورد و تصمیمگیری درباره خرید یک عطر مناسب، وظیفه دشواری خواهد بود. برای یافتن عطر محبوب خود، آگاهی از اینکه به کدام گروه بویایی جذب میشوید، به شما کمک زیادی میکند و در این راستا، بررسی گستردهتر خانوادههای بویایی در عطرها میتواند بسیار مفید باشد. همچنین، با آشنایی با چرخ عطر که یک نمودار استفاده شده در تدوین نسبتهای بین روایح، به شما کمک خواهد کرد تا این تفاوتها را به طور سادهتر درک کنید.
۴ خانوادهی بویایی اصلی
تقسیم جهان عطر به “خانوادهها” صورت گرفته است تا فرآیند شناسایی روایح برای خریداران و کارشناسان عطر را سهلتر کند. “خانواده بویایی”، یک سیستم طبقهبندی در حوزه صنعت عطرسازی است که برای گروهبندی عطرها و دستهبندی آنها از آن استفاده میشود. کلید درک این موضوع است که چرا یک رایحه ممکن است از دیگری متفاوت باشد و این شناخت از خانواده بویایی آن است.
هر خانواده واقعی، اعضای زیادی دارد، و این ویژگی در مورد عطر نیز صدق میکند. با اینحال، در حالی که کارشناسان حوزه عطر در مورد سازماندهی و توصیف هر خانواده نظرات متفاوتی دارند، اکثر آنها متفقاند که خانوادههای عطر را میتوان به چهار دسته اصلی گلی، شرقی، چوبی و تازه و با طراوت تقسیم کرد. هر خانواده، زیرخانوادههای خاص خود را دارد و هر یک دارای ویژگیهای متمایزی هستند. بسیاری از افراد هنگام انتخاب عطر به سمت خانوادهای از روایح جذب میشوند. احتمال دارد که شما هر یک از این چهار گروه بویایی را در زندگی خود، چه در طبیعت، چه در آشپزخانه یا هر مکان دیگری استشمام کرده باشید. هر یک از این چهار خانواده، فضایی از چرخ عطر را به خود اختصاص میدهند.
چرخ عطر چیست؟
جدول دایرهای عطر، معمولاً با نام “چرخ عطر” شناخته میشود و خانوادههای بویایی به همراه زیرخانوادههای آنها را به تصویر میکشد. در این چرخ، روایح بر اساس ویژگیها و تفاوتهایشان گروهبندی میشوند تا ارتباطاتشان با یکدیگر به خوبی نمایان شود. این سیستم طبقهبندی عطر توسط متخصص عطر، مایکل ادواردز، با هدف کمک به خردهفروشان در ارائه پیشنهادهای کارآمدتر برای مصرفکنندگان ایجاد شده است. هر خانواده از یک رایحه برجسته تشکیل شده و زیرخانوادهها نمایانگر نسخههای ترکیبی از خانواده اصلی هستند.
خانوادههای بویایی که در کنار یکدیگر قرار دارند، شباهتهای زیادی با یکدیگر دارند و نزدیکی نسبی با هم دارند. به همین دلیل، احتمالاً در یک عطر با هم ترکیب میشوند. در مقابل، خانوادههایی که دورتر از یکدیگر قرار گرفتهاند، نسبت کمتری با یکدیگر دارند. در ادامه، با هر یک از خانوادههای بویایی در چرخ عطر آشنا خواهیم شد.
خانواده روایح تازه و باطراوت (Fresh)
خانواده بویایی تازه، از روایح تازه و با طراوت شامل نتهای مرکباتی، سبز و نتهای اقیانوسی تشکیل شده است. عطرهای سبز و تازه به طور معمول به نتهای گیاهی نشاطآور مانند اسطوخودوس، رزماری یا ریحان اشاره دارند. این خانواده بویایی با ادغام مرکباتی همچون ترنج و لیمو به همراه روایح سبز، عطرهایی با طراوت و شوری ایجاد میکنند. از آنجا که این روایح تازه و با طراوت، عطرهای سبک و خنک را تشکیل میدهند، گاهاً با میوههای خوشطعم و آبدار نیز ترکیب میشوند. خانواده عطرهای تازه شامل روایح روشن و تمیزی است که به سرعت قابل تشخیص هستند. این نوع روایح بیشتر در عطرهای مردانه مورد استفاده قرار میگیرند نسبت به عطرهای زنانه.
خانواده روایح گلی (Floral)
روایح گلی یکی از پرطرفدارترین و رایجترین خانوادههای بویایی محسوب میشوند که حوزه وسیعی از عطرها را شامل میشوند. تقریباً هر عطری که از رایحههای شیرین و گلدار با استفاده از نتهایی همچون گل رز، یاس، زنبق و گل صد تومانی یا همان پوئنی ساخته شده باشد، به این خانواده تعلق دارد. عطرهای گلی میتوانند از سبک و لطیف تا پیچیده و شدید متغیر باشند.
اگرچه این خانواده بویایی گاهی در عطرهای مردانه نیز یافت میشوند، اما به طور عمومی، این گروه بویایی عطرهای زنانه بسیار محبوبی را تشکیل میدهند. عطرهایی که از خانواده گلی طراحی شدهاند، معمولاً بوی گلهای تازهبریده را به ارمغان میآورند یا ممکن است شامل نتهای پودری (نت بویایی مانند وانیل، نشاسته، کهربا، پودر برنج و غیره) باشند.
خانواده روایح شرقی (Oriental)
خانواده روایح شرقی، که به عنوان روایح کهربایی نیز شناخته میشود، ارفع و مجللترین خانواده در چرخ عطر به حساب میآیند. این خانواده از روایحی اسرارآمیز، فراوان، ملایم و بسیار حسی تشکیل شدهاند. عطرهای ساخته شده از روایح شرقی، بسیار تمایزآمیز، جذاب و دافعهای هستند و به راحتی در ذهن ما به یاد میمانند. نعناع هندی، مشک، چوب صندل، هل، وانیل و رزین پودری خشک، در کنار یاس، ارکیده و شکوفه پرتقال، اصلیترین نتهای روایح شرقی را تشکیل میدهند.
خانواده روایح چوبی (Woody)
این خانواده عطر با بوی گرم، غنی، و فریبنده که اغلب مورد ترجیح آقایان قرار میگیرد، شناخته میشود. عطرهای چوبی اغلب با نتهای بویایی سوزنی برگ یا چوبی و طعم تلخ شناخته میشوند و دارای عبیر چوبهای خزهای با نت خاکی، شیرین، و چوبهای خشک هستند که بسیاری از اوقات بوی دود و چرم را به یاد میآورند. با وجود حضور چوب صندل و نعناع هندی، این گروه بویایی همچنین عطرهای زنانه را نیز شامل میشود. برای کاهش حدت بوی گرم چوب، ممکن است این خانواده با نتهای خانواده روایح تازه و تازگیبخش مانند مرکبات یا گلها ترکیب شود.
نحوه ترکیب خانوادههای بویایی
همانند رنگها، خانوادههای عطر نیز به خوبی با یکدیگر هماهنگ میشوند. همانطور که اشاره شد، خانوادههای فرعی روایح که در کنار یکدیگر در چرخ عطر قرار دارند، تقریباً همیشه به زیبایی با یکدیگر ترکیب میشوند. از سوی دیگر، خانوادههای فرعی روایحی که مقابل یکدیگر قرار دارند، مکمل یکدیگر هستند.
وقتی خانواده بویایی مورد علاقه خود را انتخاب کردید، به دنبال خانواده فرعی آن در چرخ عطر بگردید و ببینید کدام نت در مقابل رایحه فرعی قرار دارد تا به راحتی مکمل روایح مورد علاقه خود را پیدا کنید. به عنوان مثال، روایح شرقی ملایم مکمل روایح مرکبات و روایح شرقی مکمل نت آب خواهد بود. انجام این کار به شما کمک میکند تا با ترجیحات شخصی خود بیشتر آشنا شوید و در دنیای عطرها تسلط بیشتری پیدا کنید.
سخن پایانی
اکنون که با خانواده بویایی و چرخ عطر به خوبی آشنا شدهاید، میتوانید از دانش خود فیلتر کنید و با سرعت بیشتر و به شکل آسانتری به انتخاب عطر متناسب با ترجیحات شخصی خود بپردازید. اغلب بدون اینکه آگاه شویم، به طرف گروهی از روایح جلب میشویم و بارها و بارها ترجیح میدهیم عطرهایی از خانوادههای خاص بویایی را در حالی که از دیگران کمتر لذت میبریم. به یاد داشته باشید که در هنگام خرید عطر، حتماً آن را روی پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید که علاوه بر واکنش پوست، از رایحه آن نیز لذت میبرید. با پیشرفت حس بویایی و بینی شما، توانایی تشخیص تفاوتهای ظریف بین عطرها را بهتر خواهید کرد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0