«آرزو»؛ عشق به دیزنی در قالب انیمیشن
آخرین اثر انیمیشنی از دیزنی به نام “آرزو”، به مناسبت صد سالگی این شرکت بزرگ انیمیشنسازی، به تازگی روی پرده آمده است و با سر و صدای زیادی اکران شده است. نظرات در مورد این فیلم به طور کلی دوقطبی است. سازندگان “آرزو” که از جمله شخصیتهای آشنای دنیای دیزنی هستند، اعلام کردهاند که این
آخرین اثر انیمیشنی از دیزنی به نام “آرزو”، به مناسبت صد سالگی این شرکت بزرگ انیمیشنسازی، به تازگی روی پرده آمده است و با سر و صدای زیادی اکران شده است. نظرات در مورد این فیلم به طور کلی دوقطبی است. سازندگان “آرزو” که از جمله شخصیتهای آشنای دنیای دیزنی هستند، اعلام کردهاند که این پروژه را به عنوان بچههای دیزنی به اجرا درآوردهاند. “آرزو” نتیجه ذهن و خلاقیت جوانانی است که با تأثیر انیمیشنهای اولیه و دوران طلایی دیزنی، آرزوهای بزرگ خود را در سر داشتهاند و در نهایت به آنها دست یافتهاند. به همین دلیل، فیلم ارتباطات فراوانی با قصهها و انیمیشنهای کلاسیک دیزنی دارد.
پنج سال پیش، جنیفر لی و کریس باک، ذهنهای خلاق که مجموعه “یخزده” را طراحی کردند، به دنبال ایدهای بودند که با ارزشیابی بهترین صد سال دیزنی هماهنگ باشد. آنها با یک سوال مهم مواجه شدند: چگونه بهترین راه برای ترکیب میراث افسانهای یک هنر کلاسیک با بهترین فناوری روز را پیدا کنند؟
این دو هنرمند به سرعت یک پروژه را آغاز کردند که هدفش ساخت یک انیمیشن آبرنگی با استفاده از جلوههای کامپیوتری بود؛ به گفته لی، مدیر خلاقیت در دیزنی، در این پروژه از برخی از قدیمیترین امضاهای دیزنی به همراه تکنیکهای متداول در انیمیشنهای کوتاه تجربی استفاده شد. آنها همچنین به دنبال یک داستان جدید و همچنین ارتباط با قصههای کلاسیک دیزنی بودند که از آغاز فعالیتهای این شرکت در انیمیشنهایش استفاده شده است. نتیجه این پروژه، انیمیشن موزیکال “آرزو” شد که همانند فیلمهای “یخزده” (۲۰۱۹)، “رالف اینترنت را خراب میکند” (۲۰۱۸) و “کوکو” (۲۰۱۷)، همزمان با عید شکرگزاری اکران یافت.
در انیمیشن جدید دیزنی، شاهد حضور یک قهرمان زن به نام آشا هستیم که باید با کمک یک ستاره آرزوی قدرتمند، در برابر حکومت شرور یک پادشاه ایستادگی کند. این داستان جدید است، اما با بیش از صد ارجاع به افسانهها و انیمیشنهای کلاسیک دیزنی همراه است، از جمله “پیتر پن”، “بامبی” و “سفیدبرفی و هفت کوتوله”. در این انیمیشن موزیکال، آریانا دبوز نقش آشا جوان و سرزنده را بازی کرده و کریس پاین نیز نقش پادشاه مگنیفیسو حقهباز را دارد.
جنیفر لی، یکی از نویسندگان اصلی این انیمیشن، با تأکید بر اینکه در فرایند ساخت این انیمیشن از فرمول همیشگی دیزنی یعنی ساخت و پرداخت مبتنی بر قصه تبعیت نکردهاند، اظهار میکند: “ما در این پروژه از شخصیت شروع کردیم. ما میخواستیم اطمینان حاصل کنیم که داریم یک داستان جذاب را روایت میکنیم که شخصیتهایش مخاطب را جلب کنند. قصه باید به طور کاملاً مستقل روی پاهای خودش بایستد. وقتی داستان برایمان روشن شد، سپس با کمک هنرمندانمان چند ارجاع به میراث دیزنی را به آن اضافه کردیم.”
کارگردانی این انیمیشن به عهده کریس باک و فان ویراسونتورن بوده است، و همراه با جنیفر لی که یکی از نویسندگان اصلی فیلمنامه است، این دو هنرمند اظهار میکنند که خودشان در کودکی با دیدن انیمیشنهای دیزنی بزرگ شدهاند. ویراسونتورن افزوده است: “من در تایلند با فیلمهای موزیکال دهه ۹۰ دیزنی بزرگ شدم. به عنوان مثال، من اولین بار “دیو و دلبر” را در سینما دیدم که باعث شد به دنبال طراحی معتاد شوم و در نهایت به آرزوی همکاری با دیزنی و عضوی از یک پروژه دیزنی برسم.”
باک نیز افزوده است که این علاقه به دیزنی از وقتی چهار یا پنج ساله بوده که با دیدن “پینوکیو” در سینما به آن علاقهمند شده است. لی نیز در مورد انیمیشنهای محبوبش صحبت کرده و اظهار داشته است: “فیلمی که همیشه با خودم حمل میکردم… وقتی به آن نیاز داشتم، همیشه در کنارم بود. بهویژه وقتی که دوران راهنمایی بچههای دیگر اذیتم میکردند، “سیندرلا” برایم خاص بود. توانایی و استقامت سیندرلا در با خود صادق ماندن، در مقابل رفتارهای بدی که در خانه پدری با او داشت، برایم بسیار الهامبخش بود.”
تیم تولید انیمیشن “دیزنی” تصمیم گرفتند تا از سبک داستانسرایی سنتی دیزنی دست کم بگذرند و ایدههای نو را درون داستانهای مبتنی بر آرزوها جا به جا کنند. جنیفر لی اظهار کرده است: “ما میخواستیم اطمینان حاصل کنیم که داریم یک داستان پریا، صمیمانه و صادقانه را روایت میکنیم. میخواستیم فیلمی بسیار شبیه به ‘یخزده’ باشیم که از قصهها و فیلمهای قدیمی دیزنی الهام گرفته باشد، اما به مثابه یک پارودی نباشد.” (در “یخزده”، عنصر عشق واقعی به شاهزاده جذاب و دوستداشتنی بنا نشده بلکه به عشق درون خانواده اعضای آن اشاره دارد، به گفته لی.)
تیم سازنده انیمیشن “آرزو” اقدام به حفظ برخی از عناصر دیزنی کردند اما دیگر عناصر را تغییر دادند. یکی از چالشهای این تیم در نوشتن فیلمنامه، ایجاد یک شخصیت شرور منحصر به فرد و متفاوت از دیگر شرورهای کلاسیک دیزنی بود. لی در این مورد توضیح میدهد: “در پرداخت به شخصیت مگنیفیسو، ما همزمان با اینکه میخواستیم یک شخصیت شرور کلاسیک دیزنی داشته باشیم، میخواستیم مخاطب بیشتری از پسزمینه او را درک کند. بیشتر از شرورهای قدیمی دیزنی، میخواستیم بفهمد فلسفه و انگیزههای او چیست، چرا از ابتدای داستان، آشا و ساکنان روزاس او را ستایش میکنند و به او باور دارند. من از نگاه به مسیر زوال او در تمام فیلم خوشحالم.”
سازندگان “آرزو” همچنین عامدانه انتخاب کردند شخصیت آشا را یک قهرمان معمولی و غیرشاهزادهای قرار دهند. لی در این زمینه اظهار میکند: “اعتقاد داشتیم که این شخصیت به عنوان یک حاکم سلطنتی ظاهر نشود، و این مسئله برای داستان بسیار مهم بود. یک چالش مهم دیگر ایجاد زیبایی بصری با استفاده از جزئیات و سادگیهایی بود که به عنوان نمونه در انیمیشنهای آبرنگی اولیه دیزنی دیده میشد، ولی میتوانست با استفاده از تکنولوژی انیمیشن کامپیوتری به وجود بیاید.
بر اساس گفته لی، “آرزو” توانسته است حس و جذابیت انیمیشنهای آبرنگی دیزنی را با استفاده از تکنولوژی مدرن ترکیب کند، با هدف اینکه “ترجمه گم نشود، همیشه نوآوری اشته باشید و به عنوان قصهگو دائماً در حال تغییر و تحول باشید،” به عبارت والت دیزنی.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0