تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸
5 بازدید
کد خبر : 7254

تمیز کردن نقره در خانه؛ ۱۱ روش ساده و خانگی

تمیز کردن نقره در خانه؛ ۱۱ روش ساده و خانگی

نقره، با حضور در ظروف و لوازم خانه، می‌تواند دکوراسیون منزل شما را به طرز خاصی زیبا و باشکوه کند. همچنین، نقره در قالب اکسسوری و زیورآلات، به استایل شما اصالت و جلوه‌ای خیره‌کننده می‌بخشد. این فلز گرانبها نیاز به مراقبت ویژه دارد، زیرا جواهرات نقره، ظروف و کارد و چنگال‌های نقره‌ای به مرور زمان

نقره، با حضور در ظروف و لوازم خانه، می‌تواند دکوراسیون منزل شما را به طرز خاصی زیبا و باشکوه کند. همچنین، نقره در قالب اکسسوری و زیورآلات، به استایل شما اصالت و جلوه‌ای خیره‌کننده می‌بخشد. این فلز گرانبها نیاز به مراقبت ویژه دارد، زیرا جواهرات نقره، ظروف و کارد و چنگال‌های نقره‌ای به مرور زمان ممکن است درخشش خود را از دست بدهند. فلز نقره به گوگرد موجود در هوا و همچنین به عطرها، لوازم آرایشی، اسپری مو، کرم دست، روغن‌های پوست و حتی برخی غذاها واکنش نشان می‌دهد. این واکنش‌ها می‌توانند منجر به سیاه و کدر شدن سطح نقره و از دست رفتن جلا و درخشندگی آن شوند. با این حال، نگران نباشید؛ زیرا روش‌های ساده و کاربردی زیادی برای تمیز کردن نقره در خانه وجود دارد.

چرا باید نقره را تمیز کنیم؟

نقره، چهل و هفتمین عنصر شیمیایی جدول تناوبی مندلیف، به خاطر درخشندگی و هدایت الکتریکی بالا، از زمان‌های قدیم به عنوان ماده‌ای محبوب برای ساخت جواهرات، زیورآلات و لوازم منزل مانند بشقاب‌ها، کاردها، قاشق‌ها، چنگال‌ها و حتی اقلام دکوراتیو شناخته شده است.

با گذشت زمان، نقره ممکن است کدر و سیاه شود. این تغییر رنگ ناشی از واکنش شیمیایی نقره با ترکیبات حاوی گوگرد در هوا است. گوگرد با نقره ترکیب شده و سولفید نقره را تشکیل می‌دهد، که باعث تیرگی و اکسیداسیون سطح نقره می‌شود و نتیجه آن تیره شدن، خال‌دار شدن و کدر شدن فلز است.

علاوه بر واکنش با گوگرد موجود در هوا، نقره نیز با انواع عطرها، لوازم آرایشی، اسپری‌های مو، کرم‌ها، روغن‌های پوست و حتی برخی غذاها واکنش می‌دهد. این واکنش‌ها موجب سیاه شدن و کدر شدن سطح نقره شده و درخشندگی آن را کاهش می‌دهند. برای حفظ درخشندگی زیورآلات و ظروف نقره خود، لازم است با روش‌های مناسب تمیز کردن نقره در خانه آشنا شوید.

معرفی بهترین روش‌ها برای تمیز کردن نقره

برای تمیز کردن نقره چه باید کرد؟ اگر این سوال شما هم هست، باید بگوییم که تمیز کردن نقره چندان پیچیده نیست. می‌توانید از وسایل و ابزار در دسترس خود استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که نتیجه‌ی تمیز کردن نقره در خانه، به شدت تیره‌شدن نقره و تغییر ظاهر آن نسبت به حالت اولیه‌ی آن بستگی دارد.

تمیز کردن نقره در خانه؛ ۱۱ روش ساده و خانگی

نحوه تمیز کردن دستبند و گردنبند نقره در ۵ مرحله‌ی سریع، آسان و کاربردی

همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از جوش‌شیرین و فویل آلومینیومی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای بازگرداندن جلا و درخشش به اقلام نقره‌ای است. این روش مناسب برای تمیز کردن زنجیرهای نقره‌ای که تیره شده‌اند، دستبندها و گردنبندها بدون آسیب رساندن به نقره است. به جای ساییدن نقره، این روش با ایجاد واکنش شیمیایی، تیرگی نقره را معکوس می‌کند. در این فرآیند، اتم‌های گوگرد موجود در محلول جوش‌شیرین و آب داغ از سطح نقره جدا می‌شوند و به این ترتیب تیرگی و کدری آن برطرف می‌شود.

در ادامه، روش تمیز کردن دستبند و گردنبند نقره با استفاده از مواد و وسایل خانگی در دسترس را در ۵ مرحله ساده آموزش خواهیم داد.

ابتدا یک ظرف را با فویل آلومینیومی پوشانده و مطمئن شوید که ظرف به اندازه کافی بزرگ است تا اقلام نقره‌ای شما را در یک لایه قرار دهد. نقره‌های کدر شده را داخل ظرف قرار داده و با فویل تماس پیدا کنند.

سپس مقدار کافی آب را بجوشانید و جوش‌شیرین را به آن اضافه کنید. نسبت مناسب برای این ترکیب یک فنجان جوش‌شیرین به ازای هر ۳.۷۸ لیتر آب است. زیورآلات نقره‌ای خود را به این محلول اضافه کنید. بعد از چند دقیقه، با استفاده از یک انبر آشپزخانه، زیورآلات را از محلول خارج کرده و روی یک پارچه نخی قرار دهید. اگر هنوز سیاهی نقره باقی مانده، می‌توانید آن‌ها را چند بار دیگر در محلول جوش‌شیرین و آب قرار دهید.

در نهایت، پودر سفید باقی‌مانده را با یک دستمال نخی به آرامی و به صورت حرکات دایره‌ای از روی زیورآلات پاک کنید. اگر علاوه بر زیورآلات نقره، جواهرات طلا و زیورآلات استیل نیز در خانه دارید، پیشنهاد می‌کنیم روش‌های تمیز کردن زیورآلات استیل و طلا در خانه را نیز یاد بگیرید.

تمیز کردن نقره در خانه؛ ۱۱ روش ساده و خانگی

روش‌های تمیز کردن نقره در منزل

روش تمیز کردن نقره‌ای که سیاه شده، شامل از بین بردن سولفید از سطح آن، حل کردن سولفید در مایع، یا معکوس کردن واکنش شیمیایی است که باعث تیرگی شده است. شما می‌توانید از ابزار و محصولات خانگی مختلف مانند سرکه و نشاسته ذرت برای تهیه محلول تمیزکننده نقره استفاده کنید. در ادامه، ۱۱ روش خانگی و بهترین راهکارها برای تمیز کردن ظروف نقره را بررسی خواهیم کرد.

فویل آلومینیوم و مایع شوینده لباسشویی

ترکیب فویل آلومینیومی و مایع شوینده لباسشویی یک روش مؤثر برای تمیز کردن ظروف یا جواهرات نقره‌ای است که کمی تیره شده‌اند. برای شروع، یک کاسه را با فویل آلومینیومی پوشانده و آن را با آب داغ پر کنید. سپس یک قاشق غذاخوری مایع شوینده لباسشویی به آب داغ اضافه کرده و به‌خوبی هم بزنید.

اقلام نقره‌ای خود را چند دقیقه در این محلول قرار دهید. بعد از آن، با استفاده از انبر آشپزخانه، آن‌ها را از محلول خارج کرده و با آب ولرم به‌خوبی بشویید. در پایان، نقره‌های خود را روی یک حوله یا پارچه نخی قرار دهید تا خشک شوند.

۲. فویل آلومینیوم و جوش‌شیرین

ترکیب فویل آلومینیومی و جوش‌شیرین یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تمیز کردن نقره است. اگر قصد دارید وسایل نقره‌ای بزرگ‌تر مانند کارد و چنگال، شمعدان یا ظروف غذاخوری را تمیز کنید، استفاده از وان آلومینیومی مناسب‌ترین گزینه است. برای تهیه این وان، کف یک قابلمه بزرگ را با فویل آلومینیومی بپوشانید به‌گونه‌ای که سمت براق فویل به سمت بالا باشد.

توجه داشته باشید که از قابلمه‌های سرامیکی یا شیشه‌ای استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث واکنش‌های شیمیایی ناخواسته شوند.

قابلمه‌ای که با فویل آلومینیومی پوشانده‌اید را با آب پر کرده و به ازای هر ۳.۷۸ لیتر آب، ۱.۵ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب بجوشد، سپس نقره‌های کدر شده را به مدت ۱۵ ثانیه درون آن قرار دهید.

بعد از این مدت، نقره‌ها را با استفاده از انبر آشپزخانه خارج کنید و روی دستمال کاغذی قرار دهید تا خنک شوند. این روش تمامی لکه‌ها را برطرف خواهد کرد، اما اگر وسایل نقره‌ای شما لکه‌های زیاد و سرسختی دارند، می‌توانید این فرآیند را تا رسیدن به نتیجه مطلوب تکرار کنید. لطفاً توجه داشته باشید که هرگز از این روش برای جواهرات دارای سنگ‌های قیمتی استفاده نکنید.

تمیز کردن نقره در خانه؛ ۱۱ روش ساده و خانگی

۳. ترکیب آرد ذرت و آب برای تمیز کردن نقره

برای بازگرداندن جلا و درخشش به نقره، می‌توانید از ترکیب نشاسته ذرت و آب استفاده کنید. برای این کار، یک واحد نشاسته ذرت را با دو واحد آب مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ تهیه شود. این خمیر را روی قسمت‌های کدر نقره بمالید و حدود پانزده دقیقه صبر کنید. پس از گذشت این زمان، خمیر خشک شده را به آرامی با یک پارچه نرم و پنبه‌ای پاک کنید تا نقره به درخشندگی قبلی خود برگردد.

۴. سس کچاپ

ممکن است این روش به نظر عجیب بیاید، اما استفاده از سس کچاپ برای از بین بردن لکه‌های سیاه روی وسایل نقره‌ای بسیار مؤثر است. اگر فقط چند وسیله نقره‌ای برای جلا دادن دارید، استفاده از کچاپ می‌تواند گزینه‌ای مفید باشد.

برای این کار، چند قطره سس کچاپ را روی یک دستمال کاغذی بریزید و به آرامی روی ظروف نقره یا جواهرات کدر شده بمالید. می‌توانید سس کچاپ را مستقیماً روی نواحی بسیار کدر و سیاه بمالید.

اجازه دهید سس کچاپ حدود ۱۵ دقیقه بماند. سپس با استفاده از پارچه میکروفیبر یا پنبه‌ای سطح نقره را پاک کنید و به‌خوبی با آب بشویید. برای تمیز کردن اقلامی با جزئیات بیشتر مانند شمعدان‌ها، ظروف یا زیورآلات نقره، می‌توانید از یک مسواک نرم برای پاک کردن لکه‌ها از بین شکاف‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن نقره در خانه؛ ۱۱ روش ساده و خانگی

۵. ضدعفونی‌کننده دست

اگر به دنبال یک راه‌حل ساده و سریع برای جلادهی انگشتر نقره خود هستید، محصولات ضدعفونی‌کننده دست یک گزینه‌ی عالی هستند. مقدار کمی مایع ضدعفونی‌کننده دست را روی دستمال کاغذی نرم اسپری کنید.سپس آن را به آرامی روی سطح انگشتر خود بمالید تا دوباره تمیز و براق شود.

به یاد داشته باشید که این روش برای جواهرات با سنگ‌های معدنی روکش شده مناسب نیست زیرا برخی از مواد ضدعفونی‌کننده دست می‌تواند به سنگ آن‌ها آسیب برساند.

۶. خمیردندان

استفاده از خمیردندان یکی از روش‌های کلاسیک و مؤثر برای تمیز کردن نقره است. برای این کار، بهتر است از خمیردندان سفیدکننده حاوی سیلیس هیدراته استفاده کنید. مقدار کمی از خمیردندان را روی یک پارچه نرم یا دستمال کاغذی بمالید و با حرکات دایره‌ای آن را روی جواهرات یا ظروف نقره بکشید تا لکه‌های سیاه پاک شوند. بعد از حدود ۵ دقیقه، سطح نقره را با آب بشویید.

۷. کاربرد سودا در تمیز کردن نقره

اگر جواهرات نقره‌ای شما سیاه و کدر شده‌اند، کافی است آن‌ها را درون یک کاسه پر از آب گازدار سودا با طعم لیمو قرار دهید. اجازه دهید جواهرات به مدت یک ساعت در این محلول بمانند. سپس زیورآلات نقره‌ای را از آب سودا خارج کرده و به‌خوبی با آب شستشو دهید. در پایان، آن‌ها را با دستمال کاغذی یا پارچه نرم کاملاً خشک کنید. این روش برای جواهرات و وسایل نقره‌ای که کمی تیره شده‌اند، مناسب است.

۸. اسپری شیشه‌پاک‌کن

اسپری شیشه‌پاک‌کن نه‌تنها برای تمیز کردن سطوح شیشه‌ای کاربرد دارد بلکه می‌تواند سیاهی و کدورت نقره را از بین ببرد و درخشش و جلا را به خوبی به آن باز گرداند.

کمی شیشه‌پاک‌کن را روی یک پارچه اسپری و سپس شروع به تمیز کردن جواهرات یا ظروف نقره کنید. از یک مسواک نرم برای تمیز کردن اطراف جزئیات کوچک و زیورآلات استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هرگز از این روش برای نقره‌های عتیقه مانند کارد و چنگال، شمعدان، جواهرات یا اکسسوری‌های نقره استفاده نکنید زیرا وسایل و جواهرات عتیقه معمولاً بسیار شکننده هستند.

۹. محلول آمونیاک و آب برای تمیز کردن نقره

اگر به دنبال یک روش ساده برای درخشان کردن کارد و چنگال، جواهرات و لوازم جانبی نقره‌ای خود هستید، پیشنهاد ما استفاده از ترکیب یک واحد آمونیاک شفاف و دو واحد آب گرم است.

فقط کافی است اقلام نقره‌ای خود را به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول خیس کنید.پس از ۱۰ دقیقه، آن‌ها را از محلول خارج کرده و با یک پارچه نرم به‌خوبی تمیز کنید.در پایان، برای خشک کردن وسایل نقره از یک پارچه نخی استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از آمونیاک برای تمیز کردن ظروف یا جواهرات نقره‌ای قدیمی توصیه نمی‌شود.

۱۰. سرکه سفید و جوش‌شیرین

ترکیب سرکه و جوش‌شیرین یکی از بهترین روش‌ها برای بازگرداندن درخشش و جلا به جواهرات و کارد و چنگال‌های نقره‌ای است. ابتدا اقلام نقره‌ای را در یک کاسه با اندازه مناسب قرار دهید. سپس روی آن‌ها را با محلول سرکه سفید و جوش‌شیرین بپوشانید. نسبت‌های تقریبی برای این محلول شامل ۴ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین به ازای هر فنجان سرکه است.

اجازه دهید نقره‌ها به مدت ۱ ساعت در این محلول بمانند. سپس آن‌ها را با آب تمیز شسته و با پارچه نخی نرم به‌خوبی خشک کنید. توجه داشته باشید که این روش برای تمیز کردن وسایل و زیورآلات نقره‌ای قدیمی و عتیقه مناسب نیست.

تمیز کردن نقره در خانه؛ ۱۱ روش ساده و خانگی

۱۱. آب لیمو

علاوه بر مواد غذایی اسیدی مانند سرکه و سس کچاپ، می‌توانید از آب لیمو نیز برای از بین بردن کدری و سیاهی اقلام نقره‌ای استفاده کنید. اسید موجود در آب لیمو می‌تواند لایه تیره‌شده روی سطح نقره را تجزیه کند.

برای استفاده از آب لیمو، آن را روی دستمال کاغذی یا پارچه‌ای بریزید و به آرامی روی سطح نقره بمالید. مشابه سایر روش‌ها، مسواک نیز می‌تواند برای دسترسی به شکاف‌ها و نقاط دشوار، ابزار مفیدی باشد. پس از ۵ دقیقه، نقره را با آب تمیز بشویید و با پارچه پنبه‌ای یا نخی خشک کنید.

سخن پایانی

نقره به مرور زمان با گوگرد موجود در هوا واکنش داده و به همین دلیل سطح آن تیره و کدر می‌شود. برای تمیز کردن و جلا دادن نقره به راحتی در منزل، می‌توانید از فویل آلومینیوم، سرکه، جوش‌شیرین و دیگر مواد استفاده کنید.

اگر قصد فروش یک عتیقه نقره باارزش را دارید، بهتر است آن را همان‌طور که هست بفروشید و اجازه دهید خریدار تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد آن را جلا دهد و از چه روش‌هایی برای این کار استفاده کند.

منابع: masterclass, thehappyhousecleaning

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.