راز پشت مدل مو: نمادشناسی و تکامل استایل لینک در بازیهای زلدا
فرانچایز The Legend of Zelda یک مجموعه بازیهای اکشن ماجرایی فانتزی است که توسط شیگرو میاموتو و تاکاشی تزوکا طراحی شده و توسط نینتندو تولید و عرضه میشود. اگرچه بیشتر بازیهای این سری توسط نینتندو ساخته شدهاند، چند نسخه مخصوص کنسولهای دستی توسط کمپانیهای کپکام، وانوپول و گریزو نیز عرضه شده است. گیمپلی بازی شامل
فرانچایز The Legend of Zelda یک مجموعه بازیهای اکشن ماجرایی فانتزی است که توسط شیگرو میاموتو و تاکاشی تزوکا طراحی شده و توسط نینتندو تولید و عرضه میشود. اگرچه بیشتر بازیهای این سری توسط نینتندو ساخته شدهاند، چند نسخه مخصوص کنسولهای دستی توسط کمپانیهای کپکام، وانوپول و گریزو نیز عرضه شده است. گیمپلی بازی شامل مکانیزمهای بازیهای اکشن، ماجرایی و معمایی است.
داستان بازی حول شخصیت لینک میچرخد، قهرمانی که باید شاهزاده زلدا و قلمرو هایرول را از دست گانون، آنتاگونیست اصلی سری، نجات دهد. در برخی از عناوین این سری، داستانها و شخصیتهای منفی دیگری نیز معرفی شدهاند.
برخی از دیگر شخصیتهای برجسته سری شامل یک پری به نام ناوی، موجودی از نژاد مینیش به نام ازلو و یک توایلی به نام میدنا هستند که در برخی از بازیها به عنوان دستیار، لینک را همراهی میکنند.
از دیگر شخصیتهای منفی بازی میتوان به واتی، جادوگر باد، اونکس، ژنرال تاریکی و زانت، پادشاه غاصب، اشاره کرد. داستان سری معمولاً شامل یک مثلث قدرتمند به نام Triforce است. شخصیت لینک در هر بازی، معمولاً ویژگیهای متفاوتی دارد.
از زمان عرضه اولین بازی The Legend of Zelda در سال 1986، تاکنون 18 بازی دیگر برای کنسولهای نینتندو و چندین اسپینآف منتشر شده است. در سال 1989، یک مجموعه انیمیشن آمریکایی بر اساس این سری ساخته شد و نینتندو از سال 1997 بر عرضه چندین مانگا بر اساس بازی نظارت داشته است. The Legend of Zelda موفقترین فرانچایز نینتندو است و تا سال 2016، 75 میلیون نسخه از این سری به فروش رفته است.
چگونه افسانه زلدا مدل موی لینک را با استانداردهای مردانگی تطبیق داد؟ در سال ۲۰۱۴، نویسنده آلیس گرگوری هنگام صحبت در مورد یونیفرمها گفت: «من تصمیم گرفتم که موهایم زیور اصلی من باشد».
این جمله بهراحتی میتواند دربارهٔ قهرمان سری افسانه زلدا، لینک، صدق کند. اگرچه لباس او معمولاً ثابت است، شامل تونیک سبز، کلاه، چکمه و شلوار (بهاستثنای لباسهای قابل شخصیسازی در بازیهای جدید)، مدل موی لینک همواره ویژگی متمایزکنندهای در هر نسخه از بازی بوده است. در بازی افسانه زلدا: شمشیر به آسمان برخاسته، لینک مدل مویی دارد که در ابتدای دوران اینستاگرام مشاهده میشد؛ جایی که موهای جلوی سر او برجسته و چتریهایی در کنار آن قرار داشتند. در نفس وحش، لینک با یک مدل موی مدرن از نوع مولت دیده میشود.
لینک شگونهای معمولی نیست؛ ظاهر او که شامل ویژگیهای ملایم و آندروژنی، بینی تیز و فیزیک نحیف است، او را از سایر شخصیتهای نینتندو، سونی و سگا متمایز میکند. او از نظر ظاهری جذاب و خوشچهره است و موهای او در انتقال این جذابیت نقشی اساسی ایفا میکنند. این جذابیت به این دلیل است که مدل موی لینک بازتابدهندهی روندهای بزرگ مدلهای مو در طول دهههای گذشته است.
دوران NES و SNES: قهرمان با مدل مو
طراحی اصلی شخصیت لینک شامل بینی دکمهای، ککومک و یک قالب کوتاه و پهن بود. بر اساس منابع رسمی، شخصیت پیتر پن تأثیر زیادی بر طراحی لینک داشته است. در زمانهایی که صفحهنمایشها رزولوشن پایین و رنگآمیزی محدودی داشتند، گوشهای نوکتیز و مدل مو بهصورت مولت پومپادور مانند لینک، نقش حیاتی در متمایز کردن شخصیتها در گرافیک بازی داشت. به همین دلیل بود که ماریو نیز با سبیل طراحی شد.
لینک این مدل مو را در بازیهای افسانهای مانند زلدا، زلدا ۲: ماجراجویی لینک و لینکی به گذشته حفظ کرد. مدل موی مولت، نمایانگر قهرمانان دهه ۸۰ میلادی بود که تصویر کودکانه و خوشفکری داشتند. شخصیتهایی مانند اسکات هاوارد (مایکل جی. فاکس) در Teen Wolf و مارتی مک فلای (کریستوفر لوید) در Back to the Future نیز موهایی مشابه لینک اورجینال داشتند. این شباهت همچنین در شخصیت آتریو در The Neverending Story وجود دارد.
حتی شخصیت تام کروز در Legend نیز شباهتهایی به لینک دارد. در میان کارتونها، میتوان مشاهده کرد که لینک بهطور مبهمی شبیه به تاران در The Black Cauldron دیزنی و هابیتها در The Lord of the Rings 1978 است.
دوران N64: جذابتر کردن لینک
در دوران اوج شهرت نیک کارتر و گروه Backstreet Boys، لئوناردو دیکاپریو در فیلمهای Romeo + Juliet و Titanic، جانی دپ و مثلثهای عاشقانه ملودراماتیک Dawson’s Creek، اگر میخواستید نقش قهرمان داستان را ایفا کنید، به چتری پردهای نیاز داشتید. شخصیتهایی که این نوع چتری را داشتند، جذابتر به نظر میرسیدند و طراحان لینک نیز به این نکته توجه کردند. در واقع، باید از همسر یکی از سازندگان برای ظاهر جدید لینک در میانه دهه ۹۰ تشکر کنیم.
زمانی که نینتندو آماده انتشار افسانه زلدا: اوکارینای زمان بود، سازنده یوشیاکی کویزومی توسط همسرش به حقیقتی پی برد. در یک مصاحبه، کویزومی اعتراف کرد که همسرش به او گفته بود: «تمامی شخصیتهای نینتندو بینی جالبی دارند؛ آیا بین این شخصیتها هیچکدام خوشقیافه نیستند؟»
بر اساس دادههای رسمی موجود در The Legend of Zelda: Art & Artifacts، طراحی لینک با الهام از ظاهر یک بازیگر هالیوودی انجام شده بود. اگرچه هیچ منبع رسمی هویت سلبریتی که الهامبخش شخصیت لینک بوده را فاش نمیکند، به راحتی میتوان ردپای دیکاپریو در دهه نود و چتریهایش را در طراحی او مشاهده کرد. زمانی که کویزومی چتریهای پردهای بلوند را با گوشهای سوراخ شده و بینی ظریف سربالا ترکیب کرد، متوجه شد که لینک بیش از حد جذاب شده و تونیک او را با شلوار چسبان سفید هماهنگ کرد.
هنگام بهروزرسانی طراحی شخصیت برای دنبالهی اوکارینای زمان، یعنی افسانه زلدا: نقاب ماجورا، اجزای صورت لینک برجستهتر شدند و ابروهایش رنگی تیرهتر پیدا کردند. لینک تنها شخصیت بازیهای ویدئویی نبود که این مدل مو را داشت.
از دیگر شخصیتهای محبوب با مدل موی چتری میتوان به اسکوال لئونهارت از فاینال فانتزی ۸ (که طبق شایعات طراحی او از ریور فینیکس الهام گرفته بود) و جیمز در انیمه پوکمون اشاره کرد. در اواخر دهه ۲۰۱۰، این مدل مو بار دیگر در میان ستارگان کیپاپ به محبوبیت رسید.
لینک و گیمکیوب: او یک ستاره صحنه است
لینک دهه ۲۰۰۰ میلادی چه نقطه اشتراکی با Swing Kids، Antioch Arrow و جاستین بیبر دارد؟ به جز دوره اوکارینا، او هرگز علاقهای به موسیقی نداشت. جواب این سوال در مدل موی او نهفته است. اعضای Antioch Arrow، Swing Kids و حتی جاستین بیبر جوان، همه از چتریهای لایهدار، بلند و جهتدار استفاده میکردند. برخی این مدل مو را چتریهای سینمایی مینامند و برخی دیگر آن را چتریهای ایمو میخوانند.
در بازی ۲۰۰۶ فرنچایز افسانه زلدا: شاهدخت گرگ و میش، طراحی هنری بازی به سمت مسیری تاریکتر و زمختتر رفت و شخصیت لینک هم با این تغییرات همگام شد. لینک حالا که بزرگتر شده و در مزرعه کار میکند، صورتی استخوانی و موزون پیدا کرده و لباسش تغییر کرده است.
تونیک سبز رنگ او اکنون برشهای پهلو و آستینهای بنددار دارد و به وضوح یک زره زیر لباسش قابل مشاهده است. شلوار سفید رنگ او که در اوکارینای زمان پوشیده بود، حالا قهوهای شده است.
مدل موی لینک کاملاً با لباسش در تضاد است. او چتریهای بریدهبریده و لایهلایه دارد که در طراحی شخصیت و گرافیک بازی به شکلی نشان داده میشود که گویی با واکس مو ثابت شده است. در بازی افسانه زلدا: شمشیر به آسمان برخاسته، لینک به عنوان قهرمان آسمانها ظاهری مشابه شاهدخت گرگومیش، اما سرزندهتر، دارد.
طراح شخصیت، کوبایاشی، در کتاب The Legend of Zelda: Hyrule Historia درباره این تغییرات گفت: «حالتهای صورت او کمی شوختر و مهربانتر از گذشته طراحی شدهاند. در این صورت، هر حالتی که در چهرهاش دیده شود، میتواند ارتباط بهتری با بازیکنان برقرار کند.» با اینکه طراحی شخصیت و کانسپت آرت بازی به دلیل استفاده از آبرنگ، حالتی هنری و نقاشگونه دارد، گرافیک درون بازی این جذابیت هنری لینک را منتقل نمیکند.
او لبهای اردکی دارد و شلوار گشاد و وارفتهای پوشیده است. او هنوز هم این شلوار را داخل چکمههایش قرار میدهد، اما اندازهها به درستی با هم همخوانی ندارند و قدش را کوتاهتر نشان میدهند.
انتقاد از ظاهر لینک در شمشیر به آسمان برخاسته کاملاً عادلانه نیست، زیرا این طراحی پلی میان دوران گیمکیوب/وی و استودیو گیبلی است، مشابه با طراحیهای فوقالعادهای که در بازیهای نفس وحش و اشک پادشاهی دیده میشود. با این حال، این دلیل وجود دارد که استودیو بازی را بازسازی و دوباره عرضه کرد.
دوران سوئیچ: لینکی با هویت جنسی متنوع
در تریلر E3 2014 بازی افسانه زلدا: نفس وحش، لینک شنل خود را کنار زد و موی دماسبیاش را به نمایش گذاشت. بدن او نیز باریکتر از قبل به نظر میرسید. این تصاویر اولیه باعث آغاز بحثهایی درباره جنسیت لینک شدند. پیش از این، در اسپینآف Hyrule Warriors از نسخهای زنانه از لینک به نام لینکل رونمایی شده بود.
تهیهکننده زلدا، ایجی آئونوما، در مصاحبهای در سال 2016 گفت: «زمانی که اوکارینای زمان را میساختم، میخواستم جنسیت لینک خنثی باشد و میخواستم بازیکنان تصور کنند که شاید لینک یک پسر یا دختر باشد. هدفم این بود که طراحان شخصیت لینک را طوری طراحی کنند که ویژگیهای جنسیتی خنثی داشته باشد. به این ترتیب، هم بازیکنان زن و هم مرد میتوانستند با لینک ارتباط برقرار کنند.»
این آرزو در نفس وحش به واقعیت پیوست و فیزیک لینک به فرم بزرگسالی او در اوکارینای زمان شباهت داشت، در حالی که مدل موی او ترکیبی از مدلهای دهههای ۸۰ و ۲۰۰۰ بود: ریش بلند و چتریهایی که با پومپادور دهه ۸۰ او ترکیب شده بود.
تونیک او این بار به رنگ کله غازی طراحی شده بود تا از بلعیده شدن کامل او در طبیعت سبز هایرول جلوگیری کند. تنوع در زرهها و لباسهای موجود در نفس وحش باعث شد لینک مدلهای مختلفی از مو داشته باشد.
با پوشیدن لباسهای Desert Voe و Stealth، موهای او به دو شکل متفاوت دماسبی در میآید. در لباس Snowquill، لینک موهای خط ریش خود را با نخ و مروارید تزیین میکند. در دنباله نفس وحش، یعنی افسانه زلدا: اشک پادشاهی، شما میتوانید با استفاده از یک کش، موهای لینک را جمع کنید. همچنین، لباسهای Ancient Hero و Yiga ظاهری کاملاً متفاوت به لینک میدهند.
آئونوما در کتاب The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Creating a Champion توضیح میدهد: «لینک قهرمان داستان است و ما همیشه قصد داشتیم او را با ظاهری جذاب به نمایش بگذاریم. با این حال، اگر در این امر زیادهروی میکردیم، ممکن بود بازیکنان احساس کنند که در کنترل قهرمانی قرار دارند که به همه خواستههایش دست یافته است و این میتوانست مانع از تجربه عمیقتر بازی شود.»
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0