تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
21 بازدید
کد خبر : 6078

بیماری ماکولار: علائم، تشخیص، پیشگیری و درمان

بیماری ماکولار: علائم، تشخیص، پیشگیری و درمان

ظاهر شدن پیگمانتاسیون دانه‌های قهوه‌ای یا تیرگی روی پوست از جمله روی بازو، کمر، یا قفسه سینه ممکن است نشانه‌ای از بیماری ماکولار باشد. رسوب پروتئین در خون به عنوان یکی از علل اصلی این بیماری مطرح می‌شود. ماکولار عمدتا در افراد ساکن مناطق مدیترانه‌ای، آسیای غربی و آفریقا که با هوای آفتابی و گرم

ظاهر شدن پیگمانتاسیون دانه‌های قهوه‌ای یا تیرگی روی پوست از جمله روی بازو، کمر، یا قفسه سینه ممکن است نشانه‌ای از بیماری ماکولار باشد. رسوب پروتئین در خون به عنوان یکی از علل اصلی این بیماری مطرح می‌شود. ماکولار عمدتا در افراد ساکن مناطق مدیترانه‌ای، آسیای غربی و آفریقا که با هوای آفتابی و گرم مواجه هستند، شایع‌تر است. از آنجایی که علائم ماکولار شباهت زیادی به علائم بسیاری از بیماری‌های پوستی دارد، توصیه می‌شود تا برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشکان با استفاده از روش‌های مختلفی مانند عکس‌برداری و نمونه‌برداری، بیماری شما را تشخیص داده و گزینه‌های درمان یا کنترل آن را پیشنهاد می‌دهند. اگرچه درمان قطعی برای ماکولار وجود ندارد، اما مصرف داروهایی مانند آنتی‌هیستامین که از خارش پوست جلوگیری می‌کنند می‌تواند موثر باشد. همچنین، مصرف ویتامین C که در انواع غذاها و میوه‌ها یافت می‌شود، می‌تواند به دفع پروتئین اضافه در خون کمک کند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ، بیماری ماکولار، روش‌های درمان و … توضیح داده شده است. منتظر مطالعه‌ی این مقاله باشید.

بیماری ماکولار چیست؟

اگر احساس خارش در مناطقی مانند شکم، سینه، پشت، کتف، و بازوهای خود دارید یا تغییر رنگ پوست این مناطق را مشاهده می‌کنید، ممکن است با بیماری ماکولار روبه‌رو شده باشید. این بیماری ناشی از رسوب و تجمع پروتئین در پوست است و از میان عوامل موثر در ایجاد آن، وراثت نیز قابل ذکر است.

چرا به بیماری ماکولار مبتلا می‌شویم؟

پزشکان هنوز به دقت علت ابتلا به بیماری ماکولار را مشخص نکرده‌اند. با این حال، بر اساس یافته‌ها و نظریات مختلف پزشکی، می‌توان عوامل زیر را به عنوان مهم‌ترین علل این بیماری نام برد:

  •  ژنتیک: پژوهش‌های پزشکی نشان داده است که بیماری ماکولار در برخی از خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد وراثت و ژنتیک احتمالاً نقش مهمی در ابتلا به این بیماری داشته باشند.
  •  تحریک پوست: استفاده از لباس‌های تنگ و نامناسب، عدم شستشوی دقیق لباس‌ها و عدم تماس با آفتاب باعث تحریک و خارش پوست می‌شود و در نتیجه، افراد به بیماری ماکولار مبتلا می‌شوند.
  •  استفاده از مواد شوینده بیش از حد: استفاده مکرر و بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند پوست را حساس‌تر کند و باعث ابتلا به بیماری ماکولار شود.

بیماری ماکولار: علائم، تشخیص، پیشگیری و درمان

روش‌های تشخیص بیماری ماکولار

علائم این بیماری به‌طور مشابهی با علائم سایر بیماری‌های پوستی مانند اگزما است. ابتدا، متخصصان پوست پوست شما را بررسی می‌کنند تا از وجود این بیماری اطمینان حاصل شود. سپس، از روش‌های زیر برای تشخیص استفاده می‌شود:

  •  آزمایش: اگر پروتئین اضافه درون خون شما وجود داشته باشد، این امر از طریق آزمایش مشخص می‌شود. تنظیم نامناسب میزان پروتئین درون خون ممکن است نشان‌دهنده مشکلاتی مانند اختلالات تیروئید یا کبد باشد.
  •  بیوپسی یا نمونه‌برداری: در برخی از موارد، پزشک ممکن است نمونه‌برداری از اندام‌های مختلف بدن شما مانند چربی‌های درون شکم، مغز استخوان، کبد یا نخاع انجام دهد.
  •  عکس‌برداری: انجام عکس‌برداری از قلب، کبد یا نخاع و بررسی بافت‌های آن‌ها به تشخیص بهتر بیماری ماکولار کمک می‌کند. از جمله روش‌های تصویربرداری معمول در این بیماری می‌توان به اکوکاردیوگرافی، تصویربرداری MRI و تصویربرداری هسته‌ای اشاره کرد.

درمان بیماری ماکولار

هنوز روش درمان دقیقی برای بیماری ماکولار کشف نشده است، اما می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف از گسترش بیماری جلوگیری کرد و آن را تا حدودی کنترل کرد. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  •  کرم‌های موضعی: کرم‌هایی که میزان رنگدانه‌های پوست را کاهش می‌دهند یا خارش پوست را کم می‌کنند، برای درمان این بیماری مفیدند.
  •  درمان‌های لیزری: پزشکان می‌توانند با استفاده از لیزر فرایند گسترش رنگدانه‌ها و بیماری را کنترل کنند.
  •  اجتناب از مصرف محرک‌های بیماری: از جمله اقداماتی که می‌تواند از گسترش علائم بیماری جلوگیری کند، مصرف برخی از غذاها، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب، و استفاده از لباس‌های تنگ می‌باشد.
  •  مصرف انواع داروها: برای درمان بیماری ماکولار از داروهای مختلفی مانند آنتی‌هیستامین و دیفن هیدرامین استفاده می‌شود.
  •  مصرف ویتامین C: ویتامین C موجود در انواع میوه‌ها و غذاهای مختلف به دفع پروتئین اضافه و کنترل این بیماری کمک می‌کند.
  •  مصرف انواع پروتئین مفید: توصیه می‌شود از مصرف سایر پروتئین‌ها و امگا ۳ غافل نشوید و از منابع مانند تخم مرغ، دانه سویا، ماهی و بوقلمون استفاده کنید.

به طور کلی، تغییر در روش زندگی و مصرف غذاهای سالم می‌تواند به کنترل بیماری ماکولار کمک کند و از تشدید آن جلوگیری نماید.

  • تحرک و ورزش: تحرک و ورزش به دفع پروتئین‌های اضافه بدن کمک می‌کند. اگر شما به بیماری ماکولار مبتلا هستید، یوگا یا دویدن را در برنامه‌های خود قرار دهید.
  • کاهش مصرف نمک: استفاده از نمک کمتر باعث جلوگیری از جمع شدن مایعات اضافه در بدن می‌شود. با این کار به حفظ کردن پروتئین‌ها درون کلیه و بهبود پمپاژ خون توسط قلب کمک خواهید کرد.
  • مصرف مایعات به اندازه کافی: هرچند مصرف مایعات زیاد مهم است، اما توجه کنید مصرف بیش از یک‌ونیم لیتر آب در طول روز برای افراد مبتلا به ماکولار توصیه نمی‌شود. مصرف آب زیاد ممکن است باعث تنگی نفس در این افراد شود.

قبل از استفاده از هر یک از این روش‌ها، حتماً با متخصص پوست مشورت کنید.

عوارض ماکولار

ممکن است برایتان پیش بیاید که آیا بیماری ماکولار خطرناک است؟ این بیماری به اندام‌های مختلف بدن از جمله قلب و کبد مربوط است. بیماری ماکولار بسته به این که کدام اندام منشا آن است، عوارض مختلفی دارد که عبارتند از:

  •  سیستم عصبی: درد، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن کف پا و انگشت‌های دست و پا می‌تواند از عوارض بیماری ماکولار محسوب شود. تشدید این علائم ممکن است باعث بروز یبوست یا اسهال شود. همچنین ممکن است این بیماری باعث بروز سرگیجه و ضعف هنگام ایستادن شود.
  • کلیه‌ها: کلیه‌ها تصفیه خون را بر عهده دارند. در بیماری ماکولار، فرایند جداسازی پروتئین خون از ادرار به خوبی انجام نمی‌شود و در نهایت پروتئین خون از طریق ادرار دفع خواهد شد.
  •  قلب: بیماری ماکولار باعث بروز تنگی نفس و مختل شدن عملکرد قلب می‌شود.

بیماری ماکولار: علائم، تشخیص، پیشگیری و درمان

سخن آخر: اگر پوست بدن شما هم تیره شده است یا دانه‌های رنگی‌ ریزی روی بازو، کمر، کتف و … خود مشاهده می‌کنید، ممکن است به بیماری ماکولار مبتلا شده باشید. این بیماری، بیشتر در مردم کشورهایی با آب و هوای آفتابی و گرم که پوستی تیره دارند، دیده می‌شود. هنوز درمان مشخصی برای ماکولار وجود ندارد، اما پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف محرک‌های پوستی مانند غذاهای تند یا استفاده از کیسه در حمام خودداری کنید. این بیماری ممکن است در طولانی مدت به سیستم عصبی، کلیه و قلب شما آسیب برساند. چرا که پروتئین اضافه موجود درون خون رسوب می‌کند و دفع آن به خوبی صورت نمی‌‌گیرد. روش‌های مختلفی از جمله عکس‌برداری از قلب و کبد، نمونه‌برداری یا انجام آزمایش‌ برای تشخیص این بیماری وجود دارد. برای درمان بیماری ماکولار، مصرف انواع آنتی هیستامین و مصرف میوه‌ها و غذاهای حاوی ویتامین C، مانند گوجه فرنگی، انبه، توت فرنگی و انواع مرکبات مفید است. پزشکان معتقدند برای جلوگیری از تشدید این بیماری، از مصرف گوشت قرمز و فست فودها پرهیز کنید. کمتر مصرف کردن نمک و نوشیدن آب به مقداری کافی (یک و نیم لیتر در روز) به کنترل و درمان ماکولار کمک خواهد کرد. دیجی‌کالا مگ توصیه می‌کند به محض مشاهده علائم بیماری ماکولار، به متخصص پوست مراجعه کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.