مقایسهی موفقیت بازیهای اقتباسی شوگون با سریال آن
شوگون (Shogun)، سریال تلویزیونی آمریکایی از فوریه ۲۰۲۴ به روی آنتن های شبکههای هولو و افایکس رفته است. این سریال تاریخی که در قرن هفدهم در ژاپن اتفاق میافتد، برگرفته از رمانی محبوب به همین نام اثر جیمز کلاول در سال ۱۹۷۵ میباشد. ماجرا دربارهٔ جان بلکثورن است، ملوان بریتانیایی که خود را در سواحل
شوگون (Shogun)، سریال تلویزیونی آمریکایی از فوریه ۲۰۲۴ به روی آنتن های شبکههای هولو و افایکس رفته است. این سریال تاریخی که در قرن هفدهم در ژاپن اتفاق میافتد، برگرفته از رمانی محبوب به همین نام اثر جیمز کلاول در سال ۱۹۷۵ میباشد.
ماجرا دربارهٔ جان بلکثورن است، ملوان بریتانیایی که خود را در سواحل ژاپن به سر میبرد. وی وارد دنیایی پیچیده و ناآشنا میشود و در میانهٔ چشمانداز سیاسی فئودال ژاپن قرار میگیرد. او در میان رقابتهای اربابانی چون لرد توراناگا، که برای رسیدن به مقام شوگون رقابت میکنند، گرفتار میشود. این سریال با دریافت نقدهای مثبت و منفی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
شوگون رمانی گسترده و پرسرمایه در زمینهٔ سیاست، داستانهای خانوادگی پیچیده، و تداخل فرهنگها را به تصویر میکشد. در دههٔ ۸۰ میلادی، بازیهای ویدیویی کمتر پیشرفته بودند و انتقال این موضوعات به آنها چالش بزرگی بود. با این حال، توسعه دهندگان در سالهای ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹ تلاش کردند اما نتیجه موفقیتآمیزی نداشتند.
در سال ۱۹۸۹، Infocom با توسعهدهنده Dave Lebling بازی ویدیویی “James Clavell’s Shōgun” را منتشر کرد که برای پلتفرم PC در دسترس بود. این بازی نیز بر اساس رمان معروف شوگون ساخته شده بود.
این ماجراجویی متنی، که در اواخر دههٔ ۱۹۸۰ توسط Infocom منتشر شد، همانند یک کتاب قابل مطالعه است. در این بازی، بازیکنان از طریق دستورات تایپ شده داستان را پیش میبرند. یکی از جوانب جالب این بازی، این بود که طرفداران احساس میکردند دارند واقعا رویدادهای کتاب را تجربه میکنند و در صورت از دست دادن همین فاصله کوچک از متن، با مرگ سریع مجازات میشوند. در این اثر، شما در نقش پروتاگونیست، یعنی بلکثورن، کار خود را در حالی شروع میکنید که روزهای سختی را در قایق خود گذراندهاید. خدمهی شما بیشتر مردهاند و کشتی شما در دریاهای طوفانی گم شده است. دلیلی که باعث نمیشود سرنشینان دیگر شما شورش کنند، این است که همه آنها به اسکوربوت و محرومیت دچارند.
این بازی، اولین بازی Infocom بود که گرافیک را به همراه متن داشت و نقدهای مختلفی دریافت کرد. این بازی به دلیل وفاداری به داستان اصلی تحسین شد، اما به دلیل ساختار اپیزودیکش مورد انتقاد قرار گرفت.
ممکن است به این نتیجه برسید که این بازی دقیقا مانند رمان عالی شوگون اثر جیمز کلاول است و فرصتی عالی برای کاوش در جهان و شخصیتهای آن، تصمیمگیریهای جالب و اکتشافات روشنگرانه در مورد دنیای جذاب این رمان فراهم میکند. با این حال، نقش بازیکن در این بازی، تبدیل به نوعی از اسپیدرانر شوگون میشود و باید خود را به عنوان یک ابزار عالی جهت هدایت دقیق ترین مسیرهای ممکن در داستان، تبدیل کند. آیا میخواهید با یکی از خدمه صحبت کنید؟ آیا میخواهید دفتر خاطرات خود را بخوانید؟ آیا میخواهید دوباره به اتاقی که در آن هستید نگاه کنید؟
گیمپلی این بازی در واقع یک آزمون و خطای محض است و تنها هدف واقعی شما این است که مجموعهی دقیق ورودیها را پیدا کنید تا در سواحل ژاپن گرفتار شوید و هرگونه انحراف از بهینهترین مسیر، به مرگ شما منتهی میشود. در واقع، آنچه که باید فرصتی سرگرمکننده برای کاوش در دنیای رمان از منظر جدید باشد، تبدیل به یک آزمایش تلخ در بازیهای ویدیویی میشود؛ شما باید برای یافتن بهترین مسیر ممکن از طریق یک صحنه از کتاب، تلاش کنید یا در غیر این صورت، از مرگ پیشروی خواهید کرد.
James Clavell’s Shōgun
تهیهکننده: Mastertronic Ltd / سازنده: Virgin Games
سال انتشار: ۱۹۸۶
پلتفرم: PC
این یک نقد از بازی “شوگون” از Infocom است که در آن به عنوان یکی از شخصیتهایی که در حال نبرد و تلاش برای تبدیل شدن به یک شوگون در دوران فئودال ژاپن هستند، نقش میبازید. با اینکه این بازی به صورت دو بعدی طراحی شده است، اما امکان پرواز در آن، جذابیت ویژهای به آن اضافه کرده است.
طراحیهای پسزمینه با جزئیاتی مانند افراد کوچک در حال دویدن و ساختمانهایی با معماری زیبا، همچنان حس فئودال ژاپن را به خوبی به تصویر میکشند. همچنین، موسیقی و صداها، اگرچه انتظارات را به اندازهی کافی شگفتانگیز نمیکنند، ولی همچنان به تجربهی کاربری اضافه ارزش میدهند.
شوگون امکان صحبت کردن با مردم، حمله کردن به آنها یا مبادله کردن با آنها را فراهم میکند، اما یادگیری مکانیکهای بازی دشوار است و بدون دستورالعملهای مناسب، یادگیری آن سخت خواهد بود.
این بازی اولین تلاشی بود که عناصر ماجراجویی سنتی را با عناصر اکشن و استراتژی ترکیب کرد. به طور کلی، تصور کنید که یک پیرمرد گیج و سردرگم برای همیشه در آسمان سرگردان است، که این تصور نیز به نوعی جذابیت خودش را دارد، زیرا بدترین اتفاقات همیشه در دریا رخ میدهد!
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0