تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
32 بازدید
کد خبر : 3930

آیا سفیدبرفی واقعا اولین پرنسس دیزنی است؟

آیا سفیدبرفی واقعا اولین پرنسس دیزنی است؟

«سفیدبرفی و هفت کوتوله» (Snow White and the Seven Dwarfs)، که در سال ۱۹۳۷ به نمایش درآمد، به عنوان اولین انیمیشن بلند مدت دیزنی شناخته می‌شود و به عنوان آغازی فرهنگی برای دنیای پرنسس‌های دیزنی مطرح است. با این حال، واقعیت این است که عنوان اولین پرنسس دیزنی برخورداری دیگر داشته و سه سال پیش

«سفیدبرفی و هفت کوتوله» (Snow White and the Seven Dwarfs)، که در سال ۱۹۳۷ به نمایش درآمد، به عنوان اولین انیمیشن بلند مدت دیزنی شناخته می‌شود و به عنوان آغازی فرهنگی برای دنیای پرنسس‌های دیزنی مطرح است. با این حال، واقعیت این است که عنوان اولین پرنسس دیزنی برخورداری دیگر داشته و سه سال پیش از «سفیدبرفی و هفت کوتوله» ساخته شده بود. پیش از این فیلم، یک شخصیت دیگر از دنیای دیزنی به عنوان اولین پرنسس آمده بود.

پرنسس‌های دیزنی به سرفه عناصری از فرهنگ عامه تبدیل شده‌اند و از تصویرسازی‌های کلاسیک مانند سیندرلا و سفیدبرفی به قهرمان‌های مدرنی مانند السا در انیمیشن «یخ‌زده» (Frozen) و آشا در انیمیشن «آرزو» (Wish) تحول یافته‌اند. پس از ظهور اولین پرنسس در «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، این شخصیت‌ها در طول ۸۶ سال گذشته تغییرات چشمگیری را تجربه کرده‌اند.

استقبال پایدار از این فیلم در سال ۱۹۳۷ ممکن است به دلیل این باشد که حتی در زمان حال، دیزنی در حال ساخت یک بازسازی لایو اکشن از «سفیدبرفی» است و بسیاری این اثر را به عنوان منشا پرنسس‌های دیزنی می‌شناسند. با این حال، این فیلم اولین انیمیشن بلندی است که داستان یک پرنسس دیزنی را دنبال می‌کند و از نظر فیلمسازی و داستان‌نویسی، به جایه‌ای در تاریخ دنیای انیمیشن دیزنی دارد. تا دهه ۱۹۵۰، هیچ خبری از «سیندرلا» و «زیبای خفته» نبود ولی در این مدت، یک قهرمان دیگر با ویژگی‌های پرنسس دیزنی در یک فیلم کوتاه به تصویر کشیده شد که قبل از ماجراجویی سفیدبرفی اتفاق می‌افتاد.

پرسفون از نظر فنی اولین پرنسس دیزنی است که ۳ سال قبل از سفیدبرفی معرفی شد

 آیا سفیدبرفی واقعا اولین پرنسس دیزنی است؟

اگرچه اغلب سفیدبرفی به عنوان اولین پرنسس دیزنی شناخته می‌شود، اما این عنوان از نظر فنی به پرسفون در کارتون «الهه بهار» (The Goddess of Spring) دیزنی تعلق دارد. این فیلم کوتاه در سال ۱۹۳۴ به عنوان بخشی از مجموعه «سمفونی احمقانه» (Silly Symphony) استودیو منتشر شد و سه سال قبل از اکران فیلم «سفیدبرفی و هفت کوتوله» به نمایش درآمد. داستان این کارتون نه دقیقه‌ای، ماجرای ربوده شدن پرسفون را توسط هادس و عواقب آن را به تصویر می‌کشد. با وجود اینکه بینندگان نمی‌توانند همانند سفیدبرفی زمان زیادی را با پرسفون سپری کنند، اما وی ویژگی‌های لازم برای شناخته شدن به عنوان یک پرنسس سنتی دیزنی را دارد.

به گفته مجله اسمیتسونیان (Smithsonian Magazine)، نکته جالب این است که پرسفون دختر زئوس است و این ویژگی او را به یک خاندان سلطنتی وصل می‌کند. این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از انیمیشن‌های دیزنی بعدی بر روی این اصل برای تبیین وضعیت سلطنتی پرنسس‌ها اکثراً توجهی ندارند. با این حال، نسبت پرسفون در «الهه بهار»، موقعیت پرنسسی او را تأکید می‌کند. البته این تنها جنبه‌ای از ویژگی‌های او برای تطابق با استانداردهای دیزنی نیست؛ در واقع، پرسفون خودش این استاندارد را پیشنهاد داد و به عنوان الگوی اولیه برای سفیدبرفی و سایر پرنسس‌های معروف دیزنی به حساب می‌آید.

پرسفون چگونه راه را برای سفیدبرفی هموار کرد؟

 آیا سفیدبرفی واقعا اولین پرنسس دیزنی است؟

به طور کلی، در فیلم‌های اولیه دیزنی تمرکز بیشتری بر روی شخصیت‌های حیوانی وجود داشت و «الهه بهار» به عنوان یک آزمایش برای پروژه‌ای با نقش اول انسانی، به‌ویژه برای ساخت «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، عمل کرد. این تجربه نشان‌دهنده این بود که چگونه دیزنی به تدریج به سمت شخصیت‌های انسانی در داستان‌های خود جلوه یافت. بنابراین، شباهت‌های بسیاری بین پرسفون و سفیدبرفی و دیگر پرنسس‌های کلاسیک دیزنی وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های مشترک بین پرسفون و پرنسس‌های دیگر دیزنی، این است که او در طول فیلم با حیوانات ارتباط برقرار می‌کند؛ این ویژگی از جمله عناصری است که در بسیاری از داستان‌ها مانند سفیدبرفی و سیندرلا مشاهده می‌شود.

طرح‌های متحرک شخصیت پرسفون همچنین نشان می‌دهد که چگونه حرکات و ظاهر شخصیت به پرنسس‌های بعدی منتقل شده است. حرکات رقص و چرخش که در این طرح‌ها دیده می‌شود، در سایر آثار کلاسیک دیزنی نیز به چشم می‌خورد. استایل و ظاهر پرسفون همچنین به‌ظاهر زمینه‌ای برای ظاهر و حالت قهرمانان اولیه دیزنی ایجاد کرد. بدون شک، حضور پرسفون در «الهه بهار» می‌تواند به وسیله‌ی الهام‌بخشی و تأثیرگذاری در طراحی دیزنی برای «سفیدبرفی و هفت کوتوله» موثر باشد. این دلیل است که طرفداران دیزنی باید به پرسفون اعتبار بیشتری بدهند، حتی اگر «الهه بهار» در مقایسه با سایر داستان‌های کلاسیک این کمپانی محبوب‌تر یا شناخته‌شده‌تر نباشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.