“خدای جنگ راگناروک روی PC: عالی، اما ناقص”
حدود دو سال از انتشار بازی «خدای جنگ رگناروک» (God of War Ragnarok) برای کنسول پلیاستیشن ۵ میگذرد و اکنون نوبت به نسخه کامپیوتری این بازی رسیده است. همانطور که انتظار میرفت، این بازی با کیفیت بسیار عالی وارد بازار کامپیوتر شده و عملکرد بهینهای دارد. «رگناروک» بهطور کلی یک بازی باکیفیت در پلتفرم پلیاستیشن
حدود دو سال از انتشار بازی «خدای جنگ رگناروک» (God of War Ragnarok) برای کنسول پلیاستیشن ۵ میگذرد و اکنون نوبت به نسخه کامپیوتری این بازی رسیده است. همانطور که انتظار میرفت، این بازی با کیفیت بسیار عالی وارد بازار کامپیوتر شده و عملکرد بهینهای دارد. «رگناروک» بهطور کلی یک بازی باکیفیت در پلتفرم پلیاستیشن است و داستان جذابی را روایت میکند. علاوه بر این، شرکت سازنده به بهترین نحو این بازی را از نظر گیمپلی و طراحی جهان ساخته تا هماهنگی خوبی با داستان داشته باشد و به این ترتیب، تجربهای ارزشمند را ارائه دهد.
نکته جالب این است که «رگناروک» در مقایسه با نسخه قبلی «خدای جنگ» که به کامپیوتر راه پیدا کرد، عملکرد بهتری دارد. در واقع، شرکت سازنده توانسته تجربه این بازی را بهطور چشمگیری بهینهسازی کند و یک نسخه بسیار خوب برای کامپیوتر طراحی کند.
بازی «خدای جنگ رگناروک» نسبت به قبل پیشرفتهای تکنیکی زیادی داشته است. اولین نکتهای که جلب توجه میکند، انتقال بازی از DirectX 11 به DirectX 12 است که باعث بهبود عملکرد رندر و شیدر (Shader) میشود. در این بازی شاهد «پیشکامپایل» یا رندر قبل از اجرا هستیم که واقعاً پاسخگو است. به این ترتیب، دیگر مشکلات عملکردی را نخواهید دید و میتوانید بازی را به بهترین نحو تجربه کنید.
این روند جدید باعث شده که بازی «رگناروک» به یکی از بهترین بازیهای سونی تبدیل شود که برای کامپیوتر عرضه شده است. این بازی تجربهای روان و بینقص را برای کاربران فراهم میآورد، به طوری که مشکلات عملکردی و افت فریم در آن مشاهده نمیشود. البته ممکن است در چند ساعت بازی با مشکلات جزئی مواجه شوید، اما در کل، تجربهای بسیار روان و با کیفیت را ارائه میدهد.
پیشرفت دیگر این بازی در زمینه تجربه کاربر و رابط کاربری است. این بازی بهطور خاص برای مانیتورهای اولترا واید بهینه شده و منوی بازی نیز بهبود یافته است. این نکته نشان میدهد که شرکت سازنده واقعاً برای این نسخه از بازی تلاش کرده و به بهترین طراحی ممکن دست یافته است. همچنین، انیمیشنها و سایر ویژگیهای بازی بهطور کامل برای پلتفرم کامپیوتر بهینهسازی شدهاند و این نشاندهنده توجه شرکت سازنده به نیازهای کاربران کامپیوتر است.
منوی بازی توجه شما را جلب خواهد کرد
منوی بازی «خدای جنگ رگناروک» به دلیل قابلیت ارائه تغییرات بهصورت همزمان، بسیار قوی است. به این ترتیب، هر تغییری که در بازی ایجاد کنید، بهصورت فوری در منو نمایش داده میشود. روند کار بهگونهای است که وقتی تغییراتی اعمال میکنید، منو بهطور شفاف نمایش داده میشود و شما میتوانید تغییرات را مشاهده کنید.
از سوی دیگر، امکان ایجاد تغییرات در این بازی بسیار بالا است. شما میتوانید تنظیمات مختلفی را تغییر دهید و حتی سیستمهای ارتقاء تصویری مورد نظر خود را انتخاب کنید. سیستمهای ارتقاء تصویر موجود در این بازی شامل DLSS شرکت انویدیا، FSR شرکت ایامدی، XeSS شرکت اینتل و TAAU که توسط شرکت سانتا مونیکا طراحی شده است، میباشد.
در بازی قبلی «خدای جنگ»، حالتی به نام Original وجود داشت که تجربه بازی را بهصورتی مشابه با نسخه کنسول پلیاستیشن ۴ ارائه میداد. اما در نسخه جدید این بازی، این حالت حذف شده و بهطور کلی نمیتوانید کیفیت بازی را بهطور چشمگیری نسبت به نسخه پلیاستیشن ۵ بهبود ببخشید. تنها گزینهای که در دسترس دارید، همین سیستمهای ارتقاء تصویر است که باید با توجه به کارت گرافیک خود یکی از آنها را انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.
از نظر تنظیمات مشابه، حالت Quality در نسخه کامپیوتر بهصورت Ultra و حالت Performance بهصورت Medium یا Low در آمده است. این تغییرات بر نرخ فریم و کیفیت بصری بازی تأثیر میگذارد و تجربه بازی را بهطور قابل توجهی تغییر میدهد. البته اگر سیستم شما قدرتمند باشد، تغییر در این حالتها تأثیر چندانی بر عملکرد بازی نخواهد داشت.
نسخه پلیاستیشن ۵ در چندین بخش برتری دارد
نکتهای که حائز اهمیت است این است که در برخی موارد، نسخه پلیاستیشن بازی از نسخه کامپیوتر بهتر عمل میکند. بهعنوان مثال، نسخه پلیاستیشن از سیستم Cubemap Tracing استفاده میکند که منجر به کاهش مشکلات بصری و افزایش هماهنگی بین سیستم و تصویر میشود. در نتیجه، از نظر منطقهای و کیفیت بصری، شما با چالشهای کمتری مواجه خواهید شد.
همچنین برخی افکتها در نسخه کامپیوتر وجود ندارد. بهعنوان مثال، حالت جادویی که در جنگل در نسخه پلیاستیشن وجود دارد، در نسخه کامپیوتر حذف شده است. این حالت جادویی در بخشهای دیگری نیز وجود داشته که در نسخه کامپیوتر دیده نمیشود. همچنین، جابجایی با پورتال (Portal) در نسخه کنسول نسبت به نسخه کامپیوتر بهطور قابل توجهی بهتر است. جالب اینجاست که این تفاوتها حتی در نسخه پلیاستیشن ۴ که از هارد دیسک برای بارگذاری بازی استفاده میکند نیز مشهود است. بنابراین، به نظر میرسد که شرکت سازنده بهطور عمدی این قابلیتها را در نسخه کامپیوتر حذف کرده است.
این تفاوتها در زمینه صدا نیز وجود دارد. صداها و دیالوگها در نسخه کنسولی به مراتب شفافتر از نسخه کامپیوتر هستند و به نظر میرسد که شرکت سازنده تمرکز کمتری روی صدا در این انتقال داشته است. باید توجه داشت که سونی هنوز در تلاش است تا برتری نسخه کنسولی این بازیها را نشان دهد، بنابراین منطقی است که بسیاری از موارد در نسخه کامپیوتر حذف یا محدود شده باشند.
مشکلات بازی رگناروک روی کامپیوتر
از نظر عملکردی، بازی خدای جنگ بسیار جالب است. بهطور کلی، این بازی عملکرد بهینهای دارد، اما در پردازندههای نسل ۲ (Zen 2) افت قابل توجهی را تجربه میکند. بهطوری که اگر پردازندههای نسل سوم شرکت ایامدی را با نسل هفتم مقایسه کنید، تفاوت زیادی مشاهده خواهید کرد. بهعنوان مثال، در بازیهایی مانند درگونز دوگما ۲ (Dragon’s Dogma 2) این تفاوت به ۹۵ درصد میرسد، اما در بازی خدای جنگ این عدد به ۲۴۷ درصد افزایش مییابد که رقم بسیار بالایی است.
مسئله اصلی این است که بازی رگناروک بهطور بهینه از پردازندههای اصلی و هستههای زن ۲ استفاده نمیکند. این موضوع مانع از استفاده از پتانسیل این پردازندهها میشود و در نتیجه با یک تفاوت عملکردی بسیار بزرگ مواجه هستیم. در واقع، این عدم بهینهسازی در مورد پردازندههای دیگر وجود ندارد، زیرا این میزان تفاوت در دیگر پردازندهها قابل مشاهده نیست. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که پردازنده کنسول پلیاستیشن ۴ به مراتب قدیمیتر از پردازندههای زن ۲ است، اما با این حال عملکرد مناسبی ارائه میدهد. از این رو، مشخص میشود که بازی با معماری این هستهها دچار مشکل است.
مسئله دیگر تفاوت در جزئیات و سطوح محیط است. در نسخه پیشین بازی خدای جنگ، پردازنده ۷۸۰۰X3D و کارت گرافیکی RTX 4090 بهراحتی میتوانستند بازی را در بالاترین تنظیمات با نرخ فریم ۷۰ تا ۱۰۰ اجرا کنند، حتی در رزولوشنی نزدیک به ۴K. این نرخ فریم در تمام محیطها حفظ میشد، تا اینکه به بخش Realm Between Realms میرسیدید، جایی که نرخ فریم به ۴۰ کاهش مییافت.
نسخهای از بازی که عرضه شد، در این منطقه به نرخ فریم ۶۰ رسید. با این حال، برای دستیابی به این نرخ فریم، شرکت سازنده تصمیم گرفت سیستم فرش کردن را کاهش دهد که این امر باعث میشود زمین این محیط به طرز عجیبی به نظر برسد. هنوز مشخص نیست که چرا این مشکل به وجود آمده است، اما در حال حاضر در این ناحیه با نقص طراحی زمین روبهرو هستیم.
اگر شما بازی را در حالت اولترا واید (Ultra Wide) اجرا کنید، با مشکلاتی در نرخ فریم مواجه خواهید شد. بهطور کلی، استفاده از چنین صفحهنمایشی فشار زیادی به سختافزار شما وارد میکند و کارت گرافیک تحت فشار بیشتری قرار میگیرد. اما این کاهش نرخ فریم در بازی رگناروک تنها به خاطر فشار زیاد به کارت گرافیک نیست؛ بلکه بازی حالت منقطع پیدا میکند و نشان میدهد که فریمها در زمینه زمانبندی نیز دچار مشکل شدهاند.
تمامی این مشکلات با یک بهروزرسانی قابل حل هستند. با این حال، دو ایراد دیگر نیز باید در اولویت قرار گیرند تا تجربه رگناروک بر روی کامپیوتر بهطور چشمگیری بهبود یابد. مورد اول، افزایش میدان دید در تصویر ۱۶:۹ است. این میدان دید در حالت اولترا واید بسیار خوب است، اما در حالت ۱۶:۹ بهطور قابل توجهی محدود است و ممکن است کاربر را ناراحت کند. مورد دوم نیز به سیستمهای ارتقاء تصویر مربوط میشود. به جز سیستم XeSS، سایر سیستمها در زمینه بازتاب نور و طراحی آب با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید در بهروزرسانیهای آینده رفع شوند.
اگر بخواهیم بهطور جزئی بررسی کنیم، حالت Tessellation تأثیر کمی بر تجربه بازی و عملکرد آن دارد. به همین دلیل، همیشه بهتر است این گزینه را در بالاترین حالت ممکن تنظیم کنید. وضعیت مشابهی برای Lighting نیز وجود دارد؛ اگرچه این گزینه بر عملکرد بازی تأثیر میگذارد، اما اثر آن بر جلوههای بصری بازی بسیار بیشتر است و میتواند کیفیت آن را به طور چشمگیری کاهش دهد.
در مورد بخش Volumetrics، میتوانید تغییرات بیشتری اعمال کنید. افزایش این تنظیمات تأثیر زیادی بر عملکرد بازی خواهد داشت، بنابراین بهتر است آن را به حداقل ممکن کاهش دهید. با این حال، باید دقت کنید که این تنظیمات را به گونهای کاهش دهید که کیفیت بصری بازی تحت تأثیر منفی قرار نگیرد. این نکته همچنین در مورد Shadows صدق میکند؛ باید این موارد را تا حدی کاهش دهید که تأثیر چندانی بر ظاهر بازی نداشته باشند و بیشتر از آن کم نکنید. با این کار، میتوانید تعادل خوبی بین عملکرد و جلوههای بصری بازی ایجاد کنید.
با در نظر گرفتن تمامی این موارد، شما میتوانید افزایش ۱۸ تا ۳۱ درصدی در عملکرد بازی را مشاهده کنید. در مجموع، بازی خدای جنگ رگناروک عنوانی است که ارزش تجربه دارد و باید سعی کنید آن را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید، زیرا این بازی از نظر دنیای بازی و کیفیت داستان در سطح بسیار بالایی قرار دارد و قطعاً از آن لذت خواهید برد.
نکته قابل توجه این است که بهترین تجربه عناوین انحصاری سونی بر روی کنسولهای این شرکت به دست میآید. با این حال، سونی تصمیم گرفته تا بازیهای خود را به دنیای کامپیوتر بیاورد و این موضوع برای بسیاری از بازیکنان خبر خوشی است. نکته اصلی این است که اگر کنسولهای سونی را ندارید، تنها راه تجربه بازیهای این شرکت، استفاده از همین کامپیوتر است.
با این حال، نباید انتظار داشته باشید که کیفیت نسخه کامپیوتر این بازیها بهمراتب بهتر از نسخه کنسول باشد. زیرا شرکت سازنده قطعاً چنین رویکردی نخواهد داشت و همچنان در تلاش است تا شما را به خرید دستگاههای خود تشویق کند. با این وجود، سونی تمام سعی خود را کرده تا تجربه نسخه کامپیوتر تا حد امکان به نسخه پلیاستیشن نزدیک باشد و در این زمینه تا حدودی موفق عمل کرده است.
منبع: Eurogamer
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0