تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
17 بازدید
کد خبر : 3108

وعده‌های واردات خودرو کره‌ای شکست خورده؛ تنها ۴۰۰۰ دستگاه به ایران وارد شده است!

وعده‌های واردات خودرو کره‌ای شکست خورده؛ تنها ۴۰۰۰ دستگاه به ایران وارد شده است!

پس از دو سال از آزادسازی واردات خودرو، فرآیند واردات با اقداماتی بسیار کند پیش می‌رود. در مقابل ادعاها و وعده‌های مسئولان، مانند رئیس سازمان توسعه تجارت و معاونان وزارت صمت، تاکنون تنها شاهد واردات قطعی 4386 دستگاه خودرو به کشور بوده‌ایم. این میزان واردات با وعده‌های خوش‌بینانه واردات از چند ده هزار دستگاه خودرو

پس از دو سال از آزادسازی واردات خودرو، فرآیند واردات با اقداماتی بسیار کند پیش می‌رود. در مقابل ادعاها و وعده‌های مسئولان، مانند رئیس سازمان توسعه تجارت و معاونان وزارت صمت، تاکنون تنها شاهد واردات قطعی 4386 دستگاه خودرو به کشور بوده‌ایم. این میزان واردات با وعده‌های خوش‌بینانه واردات از چند ده هزار دستگاه خودرو به کشور، اختلاف معتبری دارد.

علاوه بر تعداد اندک خودروهای وارداتی، تاکنون تنوع آن‌ها نیز محدود بوده است. خودروهایی نظیر چانگان CS35 پلاس، زوتی DL5، هیوندای الانترا و کیا سلتوس اکثریت خودروهای وارداتی را تشکیل می‌دهند. انتظار می‌رود تا پایان سال، مدل‌هایی از خودروهای جتا VS7 و جتا VS5، گک GS3 و سوزوکی سیاز نیز به لیست خودروهای وارداتی اضافه شوند. با این حال، به نظر می‌رسد که تعداد کل واردات خودروها تا پایان سال 1402 به 10 هزار دستگاه فراتر نخواهد رفت. این در حالی است که کارشناسان پیش‌تر نسبت به امکان واقعی‌نشدن وعده‌های مطرح شده در زمینه واردات هشدار داده بودند. حتی در دهه 1390 وقتی واردات خودرو در جریان بود، تعداد سالانه حدود 40 الی 50 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد می‌شد.

تأثیر ناچیز واردات خودرو بر بازار

تعداد کم و تنوع ناکافی خودروهای وارداتی باعث شده است که تأثیر چشمگیری بر قیمت خودروها در بازار ایجاد نشود. بنابراین، خودروهای خارجی که در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند، قیمت خود را به‌طور مستقیم حفظ کرده‌اند. هیچ تغییر مهمی در بخش خودروهای مونتاژی یا داخلی مشاهده نمی‌شود. همچنین با در نظر گرفتن عوارض سنگین برای واردات خودرو، بسیاری از مشتریان قادر به خرید این خودروها نیستند.

وعده‌های واردات خودرو کره‌ای شکست خورده؛ تنها ۴۰۰۰ دستگاه به ایران وارد شده است!

به نهایت، باید به این نکته اشاره کرد که خودروهای وارداتی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. در دسته اول، خودروهای چینی قرار دارند که با مشخصات فنی برجسته و طیف گسترده‌ای از امکانات رفاهی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. در دسته دوم، خودروهای برندهای خارجی قرار دارند که با مشخصات فنی ضعیف و امکانات حداقلی به بازار ایران وارد شده‌اند. به وضوح نشان داده شده است که بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند خودروهای خارجی با امکانات و مشخصات قدیمی‌تر و قوی‌تر را خریداری کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.