تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸
6 بازدید
کد خبر : 7182

آشنایی با بی‌بی چک و نحوه استفاده از آن

آشنایی با بی‌بی چک و نحوه استفاده از آن

تست‌های بارداری به بررسی وجود هورمونی خاص به نام گنادوتروپین یا Human chorionic gonadotropin (HCG) می‌پردازند که تنها در دوران بارداری در بدن تولید می‌شود. سطح این هورمون پس از لقاح به سرعت افزایش می‌یابد و هر ۴۸ ساعت دوباره دو برابر می‌شود. تست‌های بارداری خانگی معمولاً از نمونه ادرار برای تشخیص بارداری یا عدم

تست‌های بارداری به بررسی وجود هورمونی خاص به نام گنادوتروپین یا Human chorionic gonadotropin (HCG) می‌پردازند که تنها در دوران بارداری در بدن تولید می‌شود. سطح این هورمون پس از لقاح به سرعت افزایش می‌یابد و هر ۴۸ ساعت دوباره دو برابر می‌شود. تست‌های بارداری خانگی معمولاً از نمونه ادرار برای تشخیص بارداری یا عدم بارداری استفاده می‌کنند. این تست‌ها انواع مختلفی دارند، اما تست بی‌بی چک به دلیل دقت بالا، سهولت استفاده و در دسترس بودن، بسیار محبوب و رایج است. در این مقاله از نیوفان، به سوالاتی مانند بی‌بی چک چیست و نحوه استفاده و تفسیر آن چگونه است، پاسخ خواهیم داد.

تست بی‌بی چک چیست؟

از آغاز بارداری، بدن شروع به تغییرات لازم برای حمایت از سلول‌هایی که به جنین تبدیل می‌شوند، می‌کند. یکی از تغییرات سریع در بدن زنان باردار، تولید هورمون HCG است. حدود شش تا ده روز پس از لقاح، تخمک بارور شده در رحم جایگزین شده و سطح HCG به تدریج افزایش می‌یابد.

تست‌های بارداری برای تشخیص وضعیت بارداری زنان طراحی شده‌اند و به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: آزمایش ادرار و آزمایش خون. معمولاً آزمایش ادرار با استفاده از تست‌های خانگی یا بی‌بی چک انجام می‌شود. بی‌بی چک یک کیت تست سریع است که با استفاده از مقدار کمی ادرار، بارداری را تشخیص می‌دهد. این تست‌ها در انواع نواری، مستقیم و قطره‌چکانی در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک قابل خریداری هستند و استفاده از آن‌ها ساده و مقرون‌به‌صرفه است.

دستگاه بی‌بی چک دارای نوارهای خاصی است که هورمون HCG را در ادرار شناسایی می‌کند و در صورت استفاده صحیح، دقت آن حدود ۹۹ درصد است، که تقریباً معادل دقت آزمایش خون در تشخیص بارداری می‌باشد.

برای استفاده صحیح از بی‌بی چک، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. زمان مناسب استفاده: بهتر است از اولین ادرار صبحگاهی برای تست استفاده کنید، زیرا در این زمان سطح هورمون HCG بالاتر و راحت‌تر قابل شناسایی است. اگر قصد دارید در ساعاتی غیر از صبح از بی‌بی چک استفاده کنید، مطمئن شوید که حداقل سه ساعت از آخرین ادرار گذشته باشد.
  2. مصرف مایعات: قبل از انجام تست، از نوشیدن مقادیر زیاد مایعات خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث رقیق شدن سطح HCG در ادرار شود.
  3. بررسی تاریخ انقضا: تاریخ انقضا روی بسته‌بندی کیت تست بارداری خانگی را به دقت بررسی کنید.
  4. رعایت دستورالعمل‌ها: قبل از استفاده از بی‌بی چک، دستورالعمل‌های مربوط به تست را به دقت مطالعه کرده و مراحل آن را به‌طور صحیح دنبال کنید.

آشنایی با بی‌بی چک و نحوه استفاده از آن

بی‌بی چک چگونه کار می‌کند؟

تست بارداری با بی‌بی چک بر اساس واکنش به مقدار هورمون HCG موجود در ادرار یا خون عمل می‌کند.

در آزمایش ادرار، نوار تست به شناسایی وجود هورمون HCG در ادرار می‌پردازد. اگر هورمون HCG در ادرار موجود باشد، دستگاه بی‌بی چک نتایج را به صورت علامت مثبت، خطوط عمودی دوتایی، یا حتی کلمه «Pregnant» نشان می‌دهد.

اسم دیگر بی‌بی چک چیست؟

بی‌بی چک با نام کیت تست بارداری خانگی، تست بارداری سریع، دستگاه بی‌بی چک و Baby Check نیز شناخته می‌شود.

طرز استفاده از بی‌بی چک بر اساس نوع آن

نحوه استفاده از بی‌بی چک به نوع آن بستگی دارد. بی‌بی چک‌ها در سه نوع نواری، مستقیم و قطره‌چکانی موجود هستند، که مدل قطره‌چکانی رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع است. انواع بی‌بی چک در داروخانه‌های حضوری و آنلاین در دسترس هستند که برای خرید بی‌بی چک، می‌توانید به این منابع مراجعه کنید.

آشنایی با بی‌بی چک و نحوه استفاده از آن

۱- بی‌بی چک قطره چکانی

بی‌بی چک کاستی یا قطره‌چکانی نوعی تست یکبار مصرف است. برای استفاده از این مدل، کافی است دو تا سه قطره از ادرار خود را با استفاده از قطره‌چکان روی ناحیه مشخص شده در کاست بریزید. نتیجه نهایی معمولاً در مدت ۲ تا ۱۰ دقیقه قابل مشاهده است.

۲- بی‌بی چک نواری

مقداری از ادرار خود را در یک ظرف کوچک بریزید. سپس نوار کاغذی را تا خط مشخص شده آن، در ظرف ادرار قرار دهید. پس از حدود ۳ تا ۵ ثانیه، نوار کاغذی را از ظرف خارج کرده و روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا نتیجه نهایی تست ظاهر شود.

۳- بی‌بی چک مستقیم

در این روش، نیازی به ابزار اضافی نیست. تنها کافی است بی‌بی چک را به مدت چند ثانیه در مسیر مستقیم ادرار خود نگه دارید. سپس آن را روی یک سطح صاف قرار داده و ۲ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا نتیجه تست نمایش داده شود.

بی‌بی چک کی جواب می‌دهد؟

همان‌طور که اشاره شد، تست بارداری به دنبال هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) است که در ادرار یا خون زن باردار وجود دارد. این هورمون برای افزایش در بدن به زمان نیاز دارد، بنابراین با گذشت زمان، تولید HCG در بدن بیشتر می‌شود. هرچه میزان این هورمون در بدن بالاتر باشد، احتمال مثبت بودن نتیجه تست بارداری نیز بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر، اگر تست را خیلی زود انجام دهید، احتمال دریافت نتیجه منفی افزایش می‌یابد.

بی‌بی‌چک در هفته چندم بارداری مثبت می‌شود؟

جفت هورمون HCG تولید می‌کند و تنها افراد باردار دارای جفت هستند که به طور مختصر پس از چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم ایجاد می‌شود. سطح HCG در بدن زن باردار به سرعت افزایش می‌یابد، به طوری که در هفته‌های اول بارداری، هر دو روز تقریباً دو برابر می‌شود. معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا مقدار این هورمون به حدی برسد که با بی‌بی چک قابل تشخیص باشد.

همان‌طور که اشاره شد، تست بی‌بی چک قادر است هورمون HCG موجود در ادرار را حدود ۷ تا ۱۰ روز پس از لقاح شناسایی کند. با این حال، برای کاهش احتمال نتیجه منفی کاذب، بهتر است تست را حدود ۱۰ روز پس از تأخیر در پریود انجام دهید. اگر دوره‌های قاعدگی شما نامنظم است، توصیه می‌شود این تست را حدود ۳ هفته پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده انجام دهید.

آشنایی با بی‌بی چک و نحوه استفاده از آن

علائم بی‌بی چک چیست؟ (نحوه تفسیر جواب بی‌بی چک)

برای فهم دقیق و کامل نحوه تفسیر نتیجه بی‌بی چک، توصیه می‌شود بروشور موجود در بسته‌بندی آن را مطالعه کنید. با این حال، در اینجا به بررسی تفسیر علائم بی‌بی چک خواهیم پرداخت.

در کنار پنجره کنترل کیت بی‌بی چک، دو حرف انگلیسی C و T درج شده‌اند.

پس از قرار دادن ادرار در محل مشخص بی‌بی چک، نتایج معمولاً در مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ظاهر می‌شوند.

  • ظاهر شدن دو خط قرمز (چه کم رنگ و چه پررنگ) در کنار حروف C و T در پنجره‌ی کنترل بی‌بی چک نشان دهنده مثبت بودن تست بارداری است.
  • اگر خط قرمز را در کنار حرف C مشاهده کردید، جواب تست بارداری شما منفی است.
  • اگر در کنار حرف T خط قرمز ظاهر شد یا هیچ گونه خطی مشاهده نکردید، تست بارداری شما نامعتبر است. بهتر است صبح روز بعد، تست خود را مجدد تکرار کنید.

نتیجه تست بارداری با بی‌بی چک در صورتی که پس از ۱۰ دقیقه تغییر رنگی در کیت مشاهده شود یا دو خط قرمز بعد از ۵ دقیقه ظاهر شوند، قابل اعتماد نیست. دلیل این موضوع این است که اگر مدت زمان زیادی منتظر بمانید، ممکن است خط تبخیر بر روی کیت ظاهر شود که نشان‌دهنده خشک شدن ادرار و باقی ماندن رد آن است. بنابراین، برای دقت در نتایج، بهتر است نتیجه بی‌بی چک را قبل از گذشت ۱۰ دقیقه بررسی کنید.

بعد از مثبت شدن تست بارداری چه باید کرد؟

اگر نتیجه تست بارداری خانگی شما مثبت شد، اقدامات زیر را انجام دهید:

1. مصرف ویتامین‌های دوران بارداری: شروع به مصرف مولتی‌ویتامین‌های مخصوص بارداری کنید که حاوی اسیدفولیک هستند. اگر ممکن است، مصرف فولیک‌اسید را از زمان تلاش برای باردار شدن آغاز کنید، زیرا این ویتامین می‌تواند به پیشگیری از عوارض بارداری در طول رشد جنین کمک کند.

2. ملاقات با پزشک متخصص زنان و زایمان: برای دریافت آموزش‌های لازم درباره دوران بارداری و راهکارهای رسیدن به زایمان ایمن، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

3. مشاوره تغذیه: اگر به دنبال بهترین تغذیه در دوران بارداری هستید، مراجعه به متخصص تغذیه می‌تواند مفید باشد.

4. عادات سالم: از مصرف الکل و سیگار کشیدن پرهیز کنید و میزان مصرف کافئین خود را در دوران بارداری محدود کنید.

5. انتخاب لباس مناسب: با توجه به افزایش وزن در دوران بارداری، لباس‌های قبلی ممکن است برای شما راحت نباشند. برای انتخاب لباس‌های مناسب دوران بارداری، مطالعه راهنمای خرید لباس بارداری می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بسته کوچک داخل بی‌بی‌چک چیست؟

بسته‌ی کوچک داخل بی‌بی چک از ماده سیلیکازل پر شده است. این ماده جاذب رطوبت بوده و به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود. این بسته کاربرد دیگری ندارد. بعد از بازکردن کیت بی‌بی چک، آن را دور بیاندازید.

سخن پایانی

بی‌بی چک یک روش سریع، آسان، مقرون‌به‌صرفه و در دسترس برای تشخیص بارداری است که با استفاده از ادرار در منزل انجام می‌شود. برای به دست آوردن نتیجه دقیق، بهتر است این تست حدود ۱۰ روز پس از تأخیر پریود انجام شود. اگر بی‌بی چک به درستی استفاده شود، دقت نتایج آن حدود ۹۹ درصد خواهد بود.

منبع: clevelandclinic

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.