سفر به دنیای اسرارآمیز DROS: چالش حل معما
بازی DROS در سبک پازل و ماجراجویی است که با ترکیب جذابی از دو شخصیت متفاوت تجربهای منحصر به فرد را ارائه میدهد. در این بررسی با ما همراه باشید. بازی DROS توسط شرکت emergeWorlds ساخته و منتشر شده است. این بازی سال گذشته برای کامپیوتر عرضه شد و به زودی نسخه نینتندو سوییچ آن
بازی DROS در سبک پازل و ماجراجویی است که با ترکیب جذابی از دو شخصیت متفاوت تجربهای منحصر به فرد را ارائه میدهد. در این بررسی با ما همراه باشید.
بازی DROS توسط شرکت emergeWorlds ساخته و منتشر شده است. این بازی سال گذشته برای کامپیوتر عرضه شد و به زودی نسخه نینتندو سوییچ آن نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم نگاهی به این بازی بیندازیم.
DROS یک تجربه در سبک ماجراجویی و پازل است که در آن داستانگویی نیز نقش مهمی ایفا میکند. بازیکنان در این بازی دو شخصیت کاملاً متفاوت را کنترل میکنند. یکی موجودی چسبناک به نام دروس است که جثه کوچکی دارد و میتواند از جاهای تنگ عبور کند. دیگری شخصیتی به نام کاپیتان است، یک مبارز زرهپوش که با شمشیر خود میتواند آیتمها و دشمنان را از بین ببرد. کاپیتان به تنهایی نمیتواند حرکت کند و تنها زمانی که دروس به او میچسبد، بازیکن قادر به هدایت این کاراکتر خواهد بود.
از نظر داستانگویی، بازی DROS بازیکنان را به دنیایی تاریک و عجیب میبرد که پر از شخصیتهای مرموز است. با صحبت با این شخصیتها، اطلاعات مختلفی درباره داستان بازی بهدست میآورید و متوجه میشوید چرا این دو شخصیت وارد این جهان شدهاند و به دنبال چه هستند. اگرچه این اطلاعات داستانی جذاب هستند و به خوبی ارائه میشوند، اما گاهی شخصیتهایی بیاهمیت را ملاقات میکنیم که نه نقشی در داستان دارند و نه تأثیری بر روند آن میگذارند؛ زیرا تعامل با برخی کاراکترها قابلیتهایی را فعال میکند که برای عبور از موانع به آنها نیاز دارید. این شخصیتهای بیاهمیت به نوعی مانعی برای لذت بردن از بازی هستند، زیرا در حل پازلها و معماها اختلال ایجاد میکنند و هیچ تأثیر روایی نیز ندارند.
اجازه دهید به مهمترین ویژگی بازی DROS یعنی گیمپلی و پازلها و معماهای آن بپردازیم. این بازی شامل ۴۰ مرحله مختلف است که هر کدام از آنها انواع گوناگونی از پازلها را پیش روی شما قرار میدهند. کلید اصلی حل این پازلها، تغییر بهموقع بین دو شخصیت اصلی و همکاری آنهاست. برای مثال، در یکی از مراحل، شما باید توپهای بزرگی را به مکانهای مشخصی هدایت کنید تا دروازه اصلی برای خروج از مرحله باز شود. برای انجام این کار، شخصیت دروس میتواند با پرش و عبور از درهای کوچک به اهرمها دسترسی پیدا کند. گاهی نیز باید با دشمنان مقابله کنید یا اجسام را بشکنید تا مسیر باز شود، که در این مواقع باید از تواناییهای کاپیتان استفاده کنید. روشهای باز کردن مسیرها و تغییر شخصیتها به شکلی جذاب و هیجانانگیز طراحی شدهاند.
البته اینکه این ویژگی تا چه حد میتواند شما را سرگرم نگه دارد، سوالی است که باید پاسخ دهیم. حقیقت این است که طراحی مراحل بازی کیفیت خوبی دارد و اگر طرفدار سبک پازل باشید، میتوانید تا پایان بازی از حل معماهای آن لذت ببرید. با این حال نمیتوان انکار کرد که پس از گذشت تقریبا نیمی از مراحل، جذابیت اولیه پازلها و مکانیکها کمی کاهش مییابد. البته بازی برای کاهش این مشکل، ایدههایی دارد. به مرور زمان، شخصیتهای بازی قابلیتهای جدیدی به دست میآورند. به عنوان مثال، میتوانید با کاپیتان حرکت دَش انجام دهید که بُعد جدیدی به حل پازلها اضافه میکند. این راهکارها و قابلیتهای جدید، از تکراری شدن کلی بازی جلوگیری میکنند و انصافاً هم طراحی خوبی دارند.
علاوه بر مکانیکهای حل پازل، DROS سعی میکند تا کمی چاشنی مبارزه هم در روند کلی خود داشته باشد که راستش را بخواهید، به شخصه چندان از این جنبه بازی لذت نبردم. دروس نقش چندان پررنگی در نبردها ندارد و بهمحض اینکه دشمنان او را ببینند، از بین میرود و به جایی که کاپیتان قرار دارد بازمیگردد. با این حال، میتوانید گاهی با مخفیکاری پیش بروید که در بخشهایی از بازی ضرورت دارد. باید سعی کنید با حرکت از پشت سر دشمنان، خود را به مقصد که اغلب یک اهرم است، برسانید و مسیر حرکت کاپیتان را باز کنید. کاپیتان نیز در برابر دشمنان بیدفاع نیست و میتواند با استفاده از شمشیر، آنها را از بین ببرد. با این حال، نبردهای بازی طراحی یکنواختی دارند و عملاً چیز زیادی به لذت تجربه بازی اضافه نمیکنند.
جهان DROS دارای حال و هوای نسبتاً تاریک است و یکی از نکات برجسته در جلوههای بصری آن، طراحی دستی تمامی عناصر بازی است. این ویژگی، سبک گرافیکی جذاب و دوستداشتنیای به بازی بخشیده است، اما به طور کلی، کیفیت گرافیکی بازی فقط در حد معمولی است و حتی در مقایسه با آثار مستقل، نباید انتظار گرافیک چشمنواز و بسیار بالا از DROS داشت. جلوههای صوتی بازی به خوبی عمل میکنند و انتخاب موسیقی نیز با سلیقه انجام شده است.
در مجموع، DROS یک بازی پازل و ادونچر است که طرفداران این سبک میتوانند حداقل یک بار از آن لذت ببرند. گیمرها میتوانند بین گذراندن سریع مراحل و کسب امتیاز سرعت یا گشت و گذار دقیق برای پیدا کردن آیتمها یکی را انتخاب کنند که این انتخاب، انگیزهای برای بازی چندبارهی DROS ایجاد میکند. با این حال، عناصری مثل داستان یا سیستم مبارزهها میتوانستند کیفیت بهمراتب بهتری داشته باشند تا شاهد اثری کاملتر باشیم.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0